بامیه خوراکی محبوب ایرانیان

به گزارش وبلاگ بیازیان، بامیه گیاهی است بلند با گل هایی درشت شبیه گل های خانواده ی پنیرک به رنگ زرد یا سفید. معمولاً میوه های نارس و سبز بامیه چیده شده و مصرف می گردد. تکثیر بامیه به وسیله کاشت بذر آن صورت می گیرد که در نواحی معتدل ایران بین اواخر فروردین تا خرداد کاشته می گردد.

بامیه خوراکی محبوب ایرانیان

بامیه خوراکی محبوب ایرانیان

در کتب طب سنتی فارسی، بامیه را به انگلیسی Okra و Gumbo می نامند. این گیاه، گیاهی است از خانواده ی پنیرک Malvaceae با نام علمی Avelmoschus esculentrs Moench.

مشخصات:

بامیه گیاهی است بلند با گل هایی درشت شبیه گل های خانواده ی پنیرک به رنگ زرد یا سفید. معمولاً میوه های نارس و سبز بامیه چیده شده و مصرف می گردد. تکثیر بامیه به وسیله کاشت بذر آن صورت می گیرد که در نواحی معتدل ایران بین اواخر فروردین تا خرداد کاشته می گردد.

معمولاً بذر را یک شبانه روز خیس می کنند و به این ترتیب سبز شدن آن تسریع می گردد. بذر باید در عمق 1 تا 2 سانتی متر در زیر خاک بسته به نوع خاک، کاشته گردد.

خواص بامیه

نصف لیوان بامیه ی پخته حاوی:

25 کالری، 2 گرم فیبر، 460 واحد ویتامین A، 130 میلی گرم ویتامین C ، 50 میلی گرم کلسیم، 256 میلی گرم پتاسیم (که ضد فشار خون است)

بامیه سرشار از اسید فولیک و ویتامین های A و C، گروه B، مهمیم، پتاسیم و فیبر غذایی است. فیبر موجود در بامیه با کاهش سرعت جذب، قند خون را کم می نماید، بنابراین بامیه برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

بامیه دارای موسیلاژ (نوعی فیبر) است که به کلسترول غذا متصل می گردد و جذب آن را کاهش می دهد. بعلاوه در دفع سموم از بدن مؤثر می باشد. اثر بامیه در کاهش کلسترول خون، از ویژگی های بسیار مفید این سبزی است؛ زیرا مانند داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.

ویتامین C موجود در بامیه هم یکی از آنتی اکسیدان های مهم است، بامیه به دلیل داشتن این مواد مغذی و هم فیبرهای محلول و املاح باعث پیش گیری از امراض قلبی می گردد.

بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری می نماید و ابتلا به بیماری هایی چون بواسیر را به شدت کاهش می دهد.

بامیه اشتها را زیاد می نماید و با لعاب آن مسائل خونی، بلغم، صفرا و سودا برطرف می گردد. بامیه اعصاب و بینایی را تقویت می نماید.

برای حفظ تأثیر مفید بامیه و آنزیم های هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید و با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته گردد. بعضی افراد بامیه را خام مصرف می کنند. اما اگر خواستید آن را سرخ کنید، از اندازه کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده نمایید. بامیه نارس پخته به اسم سبزی لذیذ و مقوی است. جوشانده ی میوه ی نارس بامیه مقوی و نرم کننده و لطیف کننده پوست و مدر است. لعاب حاصل از میوه و تخم آن هم نرم کننده است و برای سوزاک مفید است. از برگ های آن به اسم ضماد نرم کننده استفاده می گردد. تخم بامیه معرق است و محرک قلبی و ضد اسپاسم است.

در چین از گل و تخم و ریشه و میوه ی آن به اسم دارو استفاده می گردد و نرم کننده و مدر است و برای تسهیل زایمان های مشکل تجویز می گردد. در استعمال خارجی، ضماد آن روی انواع زخم ها گذارده می گردد و التیام دهنده است. در هند و چین از ریشه ی بامیه به اسم جانشین خطمی استفاده می گردد. میوه ی سبز تازه ی بامیه منبع غنی ویتامین B است. شربتی از جوشاندن آن در فیلیپین تهیه می گردد و برای زخم گلو و گرفتگی صدا بسیار مفید است.

منبع: نشریه بانو شماره 32

منبع: راسخون

به "بامیه خوراکی محبوب ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بامیه خوراکی محبوب ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید