بورل: آمریکا نمی تواند از راستا برجام برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران اقدام کند

به گزارش وبلاگ بیازیان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که آمریکا به طور آشکار از توافق هسته ای موسوم به برجام خارج شده و دیگر نمی تواند با این ادعا که همچنان عضوی از برجام است، از راستا برجام برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران اقدام کند.

بورل: آمریکا نمی تواند از راستا برجام برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران اقدام کند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بیازیان، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در یک نشست خبری بار دیگر تأکید کرد که آمریکا از برجام خارج شده و نمی تواند با ادعای اینکه همچنان عضو برجام است، به وسیله برجام برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران اقدام کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پس از انتها دیدارش با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در نشست خبری حضور یافته بود، در پاسخ به سؤال خبرنگار وال استریت ژورنال درباره اینکه آیا با وزیر خارجه چین درباره کوشش های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران صحبتی نموده است، گفت: بله، ما درباره اینکه تحریم های تسلیحاتی علیه ایران در یک برهه خاص و تحت یک برنامه زمانی معین وضع شده، اتفاق نظر داریم.

وی در مورد کوشش های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از جهت برجام نیز توضیح داد: ایالات متحده از برجام خارج شده و اکنون دیگر آنها نمی توانند برای اینکه موضوع تمدید تحریم های تسلیحاتی را از جهت برجام پیش ببرند، ادعا نمایند که هنوز بخشی از برجام هستند. واضح است که آنها از برجام خارج شده اند.

جوزپ بورل ماه گذشته درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا به درخواست های آمریکا برای مشارکت در کوشش های این کشور برای تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران پاسخ مثبت خواهد داد یا اینکه در برجام باقی خواهد ماند، گفته بود: ما باید درباره آن فکر کنیم، اما در حال حاضر من نمی توانم درباره چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است به شما شرح بدهم.

اوایل اردیبهشت ماه جاری نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا میخواهد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته ای برجام، تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر کوشش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف های مشارکت نماینده در این توافق چندجانبه است، راسخ است.

با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران و بعضی دیگر از کشورهای عضو برجام بارها تأکید نموده اند که آمریکا از برجام خارج شده و اساساً در جایگاهی نیست که بخواهد برای کشورهایی که همچنان در برجام حضور دارند، معین تکلیف کند.

البته چند روز پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری فاکس نیوز ضمن رد کردن احتمال بازگشت کشورش به برجام مدعی شد: بحث بازگشت به برجام مطرح نیست و ما هرگز قصد انجام چنین کاری نداریم، آن توافق یک فاجعه بود. هدف ما بازگشت به برجام نیست و این کاری نیست که ما به دنبال انجامش باشیم.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "بورل: آمریکا نمی تواند از راستا برجام برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران اقدام کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورل: آمریکا نمی تواند از راستا برجام برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران اقدام کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید