کوشش فناوران برای تشویق مردم به فاصله گذاری اجتماعی، کرونا را دست کم نگیرید!

به گزارش وبلاگ بیازیان، محققان برای تشویق مردم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی از نرم افزارهای شبیه ساز استفاده می نمایند.

کوشش فناوران برای تشویق مردم به فاصله گذاری اجتماعی، کرونا را دست کم نگیرید!

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ بیازیان، یکی از مهمترین مسائل در راستا مبارزه با بیماری کرونا پروتکل های بهداشتی به ویژه قوانین فاصله گذاری اجتماعی است. بسکمک از کشورهای دنیا همچنان به شدت با ویروس کووید-19 درگیر هستند و همه روزه تعداد زیادی از مردم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

دنیا پس از شیوع بیماری کرونا به روشنی درک کرد فناوری تا حد زیادی می تواند انسان ها برای حفظ سلامتی کمک نموده و خدمات متنوعی را به آن ها ارائه دهد. از همین رو سازمان های دولتی و غیردولتی در کوشش هستند تا نکات مهم بهداشتی را با بهره گیری از فناوری های مختلف به افراد جامعه آموزش دهند.

شبیه سازی رفتارهای مردم در اماکن عمومی

گروهی از دانشمندان در کوشش هستند تا با پیش بینی رفتار مردم در اماکن عمومی و محل های شلوع موارد خطرناک از لحاظ انتقال بیماری کرونا را شناسایی نموده و آن ها را به مردم آموزش دهند. در واقع این دانشمندان می خواهند با شبیه سازی جمعیت و نوع جا به جایی ویروس بین مردم آن ها را به رعایت پروتکل های بهداشتی تشویق نمایند.

فرایند شبیه سازی از طریق نرم افزار مخصوصی انجام می گردد. این نرم افزار به کاربران اجازه می دهد که نحوه تجمع و تردد مردم در مکان های شلوغ را مشاهده نموده و متوجه شوند که اگر نکات بهداشتی را رعایت ننمایند ویروس کووید-19 با چه سرعتی بین همه مردم پخش می گردد. در این نرم افزار محیط های بدون سقف و سرپوشیده به صورت مجزا شبیه سازی شده اند.

نرم افزارهای شبیه سازی چگونه عمل می نماید؟

بیماری کرونا به سرعت و به راحتی بین مردم منتقل می گردد ولی اگر نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنیم می توان به سادگی از گسترش این بیماری جلوگیری کرد. نرم افزار شبیه سازی جمعیت به مردم آموزش می دهد که در محل های پرازدحام چگونه فاصله اجتماعی خود را با سایر مردم حفظ نموده و از ابتلا به کرونا در امان مانند.

مردم در راستاهای روزانه خود به سمت خانه، مدرسه، محل کار یا هر مقصد دیگری برحسب عادت بدون فاصله دریافت از سایر افراد حرکت می نمایند. اگرچه رعایت چنین رفتاری در همه اوقات الزامی نیست ولی با توجه به شرایط کنونی دنیا بهتر است که مردم از سایر اعضای جامعه در هر محلی فاصله گرفته تا سلامتی خود و دیگران را حفظ نمایند. برنامه شبیه ساز احتمال ابتلا به کرونا را در صورت برخورد با دیگران برای هر کاربر به صورت مجزا پیش بینی می نماید.

طراحان این نرم افزار برای فراوری چنین برنامه ای داده های 13 سال گذشته از دوربین های مدار بسته را آنالیز کردند. با این کار محققان نوع رفتار مردم در ترددهای روزانه را شناخته و سعی نموده اند بهترین شبیه سازی ممکن را ارائه دهند. معمولا بچه ها پس از خارج شدن از مدرسه و تا زمان رسیدن به خانه تحرک زیادی داشته و با دوستان خود در خیابان ها بازی می نمایند. بنابراین دانش آموزان نسبت به بزرگسالان تحرک بیشتری داشته و به دلیل برخورد با اجسام و افراد مختلف احتمال ابتلا به کرونا در آن ها بیشتر است.

نرم افزار شبیه سازی به دانش آموزان یاد می دهد که به محض خارج شدن از محیط تحصیل در مکان های عمومی نکات بهداشتی و به ویژه فاصله اجتماعی خود را با همه مردم حفظ نمایند. یکی از مهندسان طراح شبیه ساز جمعیت برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا گفت: اگر افراد جامعه به طور دقیق درک نمایند که چگونه در در مکان های شلوع رفتار نموده و یا سریعا راه ایمنی را برای دور شدن از جمعیت پیدا نمایند احتمال انتقال ویروس کووید-19 به آن ها به شدت کاهش پیدا می نماید.

کیفیت عملکرد برنامه شبیه ساز برای مبارزه با کرونا

سازندگان شبیه ساز جمعیت مدعی هستند این نرم افزار می تواند در هر مرحله از شبیه سازی رفتار 550 هزار نفر را در محل مورد نظر کاربران تحلیل کند. در طی مراحل مختلف شبیه سازی کاربران قادر هستند سرعت برنامه را تا 35 برابر افزایش دهند و پیش بینی نرم افزار برای چند ساعت آینده را مشاهده نمایند. در این صورت کاربر از حجم تراکم جمعیت در هر ساعت اطلاع خواهد داشت.

این برنامه ضمن اتصال به اینترنت و ارتباط با مراکز داده در بازه های زمانی کوتاه مدت میزان جمعیت در محله های مختلف را به روزرسانی نموده تا کاربران برای عبور از راستا مورد نظر خود ناگهان با جمعیت زیادی روبه رو نشوند.

با توجه به اینکه اخیرا در کشورهای مختلف دنیا و از جمله ایران کوشش های گسترده ای برای فراوری دارو و واکسن بیماری کرونا انجام شده است مردم می توانند با بهره گیری از ظرفیت های گسترده فناوری هایی نظیر شبیه ساز جمعیت از شیوع بیشتر ویروس کووید-19 جلوگیری نموده و مدافعان سلامت را کمک نمایند.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "کوشش فناوران برای تشویق مردم به فاصله گذاری اجتماعی، کرونا را دست کم نگیرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش فناوران برای تشویق مردم به فاصله گذاری اجتماعی، کرونا را دست کم نگیرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید