حقایق جالب درباره برف

به گزارش وبلاگ بیازیان، این روزها هوای بیشتر مناطق کشورمان برفی است و شهرها رنگ سفید به خود گرفته اند. برف احتمالا زیباترین پدیده طبیعی است که رخ می دهد و به جرات می توان گفت که تمام مردم دنیا عاشقش هستند.

حقایق جالب درباره برف

به گزارش وبلاگ بیازیان به نقل از برترین ها، این روزها هوای بیشتر مناطق کشورمان برفی است و شهرها رنگ سفید به خود گرفته اند. برف احتمالا زیباترین پدیده طبیعی است که رخ می دهد و به جرات می توان گفت که تمام مردم دنیا عاشقش هستند. طراوت و امیدی که برف همراه خود می آورد، با هیچ رویداد جوی دیگری قابل مقایسه نیست.

برخی از افراد، حاضرند کیلومترها مسافت را طی کنند تا بتوانند این پدیده شگفت انگیز را از نزدیک ببینند. بیشتر ما با ساختار شیمیایی و شکل فیزیکی برف آشنا هستیم. اما در این رابطه حقایق و نکاتی وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ما در این مقاله قصد داریم به 9 مورد از آن ها اشاره کنیم. همراه ما باشید تا بیشتر با این نکات آشنا گشت.

1- بزرگترین دانه برفی دنیا

بزرگترین دانه برفی دنیا، 45 سانتیمتر پهنا و 20 سانتیمتر ضخامت داشت. بر اساس اطلاعات درج شده در کتاب رکوردهای گینس، این دانه غول پیکر، بیست و هشتم ژانویه سال 1887 میلادی در ایالت مونتانای آمریکا یافت شده است.

2- برف سفید رنگ نیست

ساختار پیچیده کریستال های برف، باعث می شود که سطوح بسیار کوچک آن، نور مرئی را منعکس کند. آن ها نور خورشید را جذب نموده و دوباره آن را بازتاب می دهند. به همین دلیل، برف سفید رنگ به نظر می رسد.

3- بارش 2.5 متر برف تنها در یک روز

شهر کاپراکوتا در جنوب کشور ایتالیا، رکورد دار سریع ترین بارش برف در دنیاست. در پنجم مارس سال گذشته، تنها در هجده ساعت دو و نیم متر برف بارید. نکته جالب اینجاست که شهر ذکر شده، در جنوب قرار گرفته است و حتی در رشته کوه های آلپ هم نیست. این شهر تقریبا 1420 متر از سطح دریا بالاتر است و به خاطر همین بارش سنگین شناخته می شود.

4- رکورد بارش برف

پیست اسکی بیکر شهر واشنگتن آمریکا، شاهد سنگین ترین بارش برف در دنیا بود. در زمستان سال 1998 میلادی، ارتفاع برف این منطقه به بیش از دو متر و نود سانتیمتر رسید. پیست اسکی نزدیک به کوه بیکر قرار گرفته است. تصور کنید در آن سال چه میزان برف در این ناحیه باریده است.

5- بیشتر آب های شیرین موجود بر روی زمین یخ زده هستند

هشتاد درصد آب های شیرینی که بر روی زمین قرار دارند، به صورت برف و یخ هستند. آن ها 12 درصد سطح سیاره ما را تشکیل می دهند.

6- کولاک به چه معناست؟

هنگامی که دید شما به کمتر از 400 متر کاهش یابد، طوفان به وجود آمده، به اصطلاح کولاک نامیده می شود. بادهایی که این پدیده را به وجود می آورند، معمولا 56 کیلومتر بر ساعت و یا بیشتر سرعت دارند. طوفان ها باید حداقل برای سه ساعت ادامه داشته باشند تا بتوان آن ها را جزء کولاک ها به حساب آورد. اگر تمام شرایط ذکر شده وجود نداشته باشند، تنها می توان آن را یک طوفان برفی نامید.

7- سالانه 105 طوفان برفی در ایالات متحده رخ می دهد

این تعداد طوفان برای یک کشور بسیار زیاد است. آن ها معمولا دو تا پنج روز باقی می مانند و در ایالت های مختلفی روی می دهند.

8- اسکیموها بیش از 100 کلمه به معنای برف دارند

تعداد ریشه هایی که در زبان های اسکیموها برای کلمه برف استفاده می شود، معادل با تعداد به کار رفته در زبان انگلیسی است. اما ساختار آن ها به گونه ایست که می توان ریشه ها را برای تشکیل یک کلمه تغییر داد.

9- چرا دانه های برف شش ضلعی هستند؟

اتم اکسیژن، جاذبه زیادی به ابرهای الکترونی اتم های هیدروژن دارد و آن ها را به یکدیگر نزدیک می کند. این فرایند باعث می شود که بار هیدروژن ها مثبت باشد و مرکز ساختار V شکل، بار منفی به خود بگیرد. هنگامی که دیگر ملکول های آب در تشکیل دانه درگیر می شوند، بارهای مخالفی که درباره آن ها صحبت نمودیم، به یکدیگر جذب شده و ساختار سه بعدی منحصر به فرد و دارای شش ضلع را تشکیل می دهند.

هر ملکول آبی که در تشکیل دانه های برف شرکت می کند، از همین فرایند پیروی نموده و به همین دلیل است که ما دانه های برف را به شکل شش ضلعی می بینیم.

منبع: جام جم آنلاین

به "حقایق جالب درباره برف" امتیاز دهید

1 کاربر به "حقایق جالب درباره برف" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب درباره برف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید