نمونه های سیارکی فضاپیمای ناسا به فضا رها شدند

به گزارش وبلاگ بیازیان، نمونه های گرفته شده از سیارک بنو در ماموریت جدید ناسا به علت حوادث ناگهانی از مخرن فضاپیما خارج شده و وارد فضای بین ستاره ای شدند.

نمونه های سیارکی فضاپیمای ناسا به فضا رها شدند

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ بیازیان؛ دانشمندان سه روز پس از لمس کوتاه فضاپیمای اوزیریس-رکس (Osiris-Rex) با سیارک بنو، که اولین تلاش ناسا برای چنین ماموریتی به حساب می آید، بیان کردند ذرات گرانبهایی که این فضاپیما از سنگ های سیارک پر کرده است، در حال رها شدن در فضا هستند.

دانته لائورتا، دانشمند ارشد این ماموریت از دانشگاه آریزونا گفت که عملیات روز سه شنبه 200 میلیون مایل دورتر، موادی بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رفت به زمین بازشود جمع آوری کرده بود.

ظرف نمونه در انتهای بازوی ربات عمیقا و با نیروی بسیار به درون سیارک نفوذ کرده و سنگ های مکیده شده تا لبه درپوش ظرف قرار گرفتند. دانشمندان معتقدند که درواقع قربانی موفقیت خود شده اند. لائورتا بیان کرد که جز کنترل پرواز برای رفع انسداد و جلوگیری از فرار تعداد بیشتری نمونه و ورود نمونه جدید کاری نمی توان انجام داد؛ بنابراین تیم پرواز در حال تلاش برای قراردادن ظرف نمونه در کپسول، زودتر از موعد برنامه ریزی شده و بازگشت آن به زمین هستند. این اولین ماموریت بازگشت نمونه از سیارک برای ناساست. این سیارک بعلت وجود مواد غنی از کربن اتخاب شده است. بدست آوردن نمونه هایی از این سیارک می تواند به دانشمندان در درک بهتر چگونگی شکل گیری سیارات در میلیارد ها سال پیش و چگونگی حیات در زمین کمک کند.

دانشمندان می توانند ابرذره های سیارک که در پشت فضاپیما قرار دارند و از سیارک دور می شوند را ببینند. به دلیل حوادث ناگهانی، دانشمندان نمی دانند که میزان نمونه کپسول تا زمانیکه به زمین برمی شود چه مقدار خواهد بود. آن ها در ابتدا قصد داشتند تا فضاپیما را برای اندازه گیری محتویات آن بچرخانند، اما این برنامه را برای جلوگیری از هدر رفتن نمونه ها، لغو کردند.

لائورتا به وبلاگ بیازیان گفت: من فکر می کنم باید منتظر بمانیم تا کپسول به خانه برسد و ببینیم دقیقا چه مقدار نمونه داریم. اما خبر خوب این است که مطالب زیادی را از آن ها خواهیم فهمید. در همین حال، ژاپن منتظر دسته دوم نمونه های گرفته شده از سیارکی متفاوت است که قرار است ماه دسامبر ارائه شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نمونه های سیارکی فضاپیمای ناسا به فضا رها شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه های سیارکی فضاپیمای ناسا به فضا رها شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید