همه چیز درباره سفر به قزاقستان ؛ گل سرسبد آسیای میانه

به گزارش وبلاگ بیازیان، در این نوشته از سلسله مقالات گردشگری خبرنگاران ، سراغ قزاقستان می رویم؛ با شهرهای مدرن آن آشنا شده و در دشت های وسیعش با اسب های سرکش قزاق دیدار می کنیم. اگر در پی یک جاذبه گردشگری بکر، فرهنگی و در عین حال مقرون به صرفه هستید؛ همراهی ما تا انتهای سطرهای پیش رو خالی از لطف نخواهد بود. سفر به قزاقستان بیش از آنچه فکرش را بکنید جذابیت دارد.

همه چیز درباره سفر به قزاقستان ؛ گل سرسبد آسیای میانه

آشنایی مقدماتی با قزاقستان

برای پیدا کردن قزاقستان روی نقشه، به زمین پهناور محصور شده بین کشورهای روسیه، چین و ازبکستان نگاه کنید. هر چند که تاریخ این کشور با اقوام ایرانی شروع شده، اما به مرور و در پی حمله مغول، نژاد مردم در قرن های متمادی تغییر نموده و در نهایت، سرنوشت آن ها به حکومت سوسیالیستی شوروی گره خورده است. حالا اما پس از گذشت سال ها و فروپاشی امپراتوری مارکس، لنین و استالین، قزاق ها برای اولین بار حکومت مستقل دارند و به لطف درآمدهای قابل توجه نفتی، شرایط زندگی مناسبی برای خود رقم زده اند. بد نیست

بدانید زمانی که قزاقستان بخشی از شوروی بوده، یکی از مجهزترین پایگاه های هوایی به نام بایکونور در آن ساخته می گردد و یوری گاگارین را به عنوان اولین انسان، راهی فضا می نماید.

در حال حاضر قزاقستان به جز شهرهای مدرن خود، با فرهنگ غنی اسب دوانی، موسیقی فولکلور، پایکوبی محلی، جشن های نوروز، کشاورزی و منابع بزرگ معدنی شناخته می گردد. با این مقدمه کوتاه، زمان سفر به قزافزستان و معرفی جاهای تماشای این کشور فرا می رسد.

ما در سطرهای آینده به جاذبه های زیر می پردازیم:

  1. آستانه (Astana): شهری که چهره آسیا میانه را تغییر داده است
  2. آلماتی (Almaty): مرکز فرهنگی قزاقستان
  3. آکتائو (Aktau): شهری در ساحل دریای کاسپین
  4. تراز (Taraz): پایگاهی تاریخی در جنوب قزاقستان
  5. دریاچه بالخاش (Lake Balkhash)؛ پانزدهمین دریاچه بزرگ دنیا
  6. بایکونر (Baikonur)؛ محلی برای فضانوردی و آزمایش موشک
  7. سمی (Semey)؛ شهری تاریخی
  8. دره تورگن (Turgen Gorge)؛ محلی زیبا برای طبیعت گردی
  9. دریاچه کیندی (Lake Kaindy)؛ سدی طبیعی

1. آستانه (Astana)؛ شهری که چهره آسیا میانه را تغییر داده است

آستانه شهر مدرن و زیبای قزاقستان به شمار می آید که چند سالی است به عنوان مرکز سیاسی کشور نیز ایفای نقش می نماید. ظاهر مدرن این شهر باعث شده تا سالانه خیل بزرگ دنیاگردان از سراسر دنیا به قزاقستان سفر نمایند و حضور شرکت های بزرگ مالی رنگ و بویی پویا به شهر اعطا نموده است. در این مرکز آسیایی با انبوه آسمان خراش ها روبرو می شوید، از روی برج صد متری بایترک (Bayterek Tower) نمای پارانوما شهر را به دست می آورید، در موزه ملی تاریخ و فرهنگ آن ناحیه را مرور نموده و در مسجد نور با اعتقادات اسلامی مردم قزاق آشنا می شوید. در مجموع، تماشای شهری مدرن که از اسلام به کمونیسم و از آن به ارزش های مدرن رسیده باشید، چیزی نیست که در ناحیه ای دیگر به جز آستانه به دست آید.

نکته جالب درباره آستانه این است که در سال 1997 میلادی، به دلایل امنیتی مرکز شده و در همین مدت کوتاه توانسته چهره خود را متناسب با جایگاه سیاسی تازه ارتقا دهد. علاوه بر فعالیت های مالی و سازه هایی با معماری زیبا، نوای موسیقی ویژگی دیگری است که کوچه به کوچه شنیده می گردد و به زندگی مردم شادی و غنا می بخشد.

2. آلماتی (Almaty)؛ مرکز فرهنگی قزافستان

پیش از آستانه، آلماتی مرکز قزاقستان بوده و به همین علت، امروزه بزرگ ترین شهر و مرکز فرهنگی قزاقستان به شمار می آید. آلماتی شهری کوهپایه ای است و تقریبا در تمامی روزهای سال، ارتفاعات اطراف آن از برف پوشیده اند.

تفاوتی نمی نماید که اهل طبیعتگردی باشید یا بخواهید سفر به قزاقستان را با گشت و گذار در مراکز فرهنگی سرکنید؛ مرکز سابق زیباترین کشور آسیای میانه انتخاب های رنگارنگی مقابل شما قرار می دهد. جنگل سیب های وحشی، دریاچه بزرگ آلماتی، پارک مرکزی شهر و چند دره و بلندی افسونگر جاذبه های شاخص طبیعی هستند و موزه مرکزی، بازار Zelyony، میدان Dostyk به همراه تعداد قابل توجهی گالری و نمایشگاه، تماشای های فرهنگی آلماتی به شمار می آیند.

3. آکتائو (Aktau)؛ شهری در ساحل دریای کاسپین

همانطور که شهرهای شمالی ایران به علت همسایگی با دریا حال و هوایی خاص و دوست داشتنی دارند، آکتائو نیز در سوی دیگر کرانه دریای مازندران یا به قول فرنگی ها کاسپین، شرایط منحصر به فردی پیدا نموده است.

آکتائو مقصدی است آرام و چهل سال است که از حالت روستایی به شهری توریستی و زیبا تغییر کاربری داده و علاوه بر طبیعت و چشم انداز ها بکر، دنیایی تماشای تاریخی، مراکز فرهنگی، سالن های کنسرت، سینما، تئائر و کتابخانه را به بازتماشامایندگان پیشنهاد می دهد.

بنای یادبود جنگ دنیای دوم، کافه Costa، ساحل دریا، کوه های رنگارنگ پارک ملی Altyn-Emel و تئاتر Puppe تماشای های شاخص شهر آکتائو هستند. در کل، اگر دوست دارید در سفر به قزاقستان چشم انداز دریای مازندران را از آنسوی آب ها نظاره کنید، آکتائو حرف ندارد.

4. تراز (Taraz)؛ پایگاهی تاریخی در جنوب قزاقستان

برای آن هایی که در سفرهای خود ردپای تاریخ را دنبال می نمایند، تراز می تواند مقصدی بی بدیل و دوست داشتنی باشد. همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، قزاقستان به کل تاریخی پرفراز و نشیب دارد و در این میان، تراز، شهری شاخص، ویژه و قابل تامل است. چینی ها، ایرانی ها، مغول ها، ازبک ها و قزاق ها در این ناحیه حکم رانی نموده اند و هر یک یادگاری مخصوص به خود را در گوشه ای از خاک آن به جا گذاشته اند. بازار Shakhristan، موزه Taraz Regional، روستا Aisha Bibi، مقبره شاه منصور و Aisha Bibi مهم ترین تماشای های شهر تراز به حساب می آیند.

5. دریاچه بالخاش (Lake Balkhash)؛ پانزدهمین دریاچه بزرگ دنیا

دریاچه ای که امروزه بالخاش نامیده می گردد، به وسیله مغول ها کشف و نامگذاری شده است. اما از نظر اهمیت تجاری و دنیاگردی، این حکومت شوروی و انقلاب اکتبر بوده که نام بالخاش را دنیای نموده است. از آنجا که اطراف دریاچه سرسبزی خاصی وجود نداشته و با سنگ های سخت و خشن پوشیده بوده، تا پیش از ساخت شهری به نام بالخاش و شروع پروژه های برقگیری از جریان آب، دریاچه اهمیت استراتژیک امروز خود را نداشته است.

به هر حال، اگر برای تماشای پانزدهمین دریاچه دنیا مشتاقید، باید در سفر به قزاقستان عزم ششصد کیلومتری دریای آرال را کنید و در بندر بالخاش محلی مناسب برای اقامت بیابید. آب و هوای مطبوع، چشم انداز کوه های اطراف و از همه مهم تر غذاهای آبی ویژگی های برجسته بالخاش هستند.

6. بایکونر (Baikonur)؛ محلی برای فضانوردی و آزمایش موشک

در ابتدای نوشته گفتیم که قدیمی ترین پایگاه فضایی دنیا به نام بایکونر در قزاقستان واقع شده است. اما به این اشاره نکردیم که شما به عنوان یک دنیاگرد می توانید به این شهر رفته و به بعضی از تجهیزات و سایت های مجموعه دسترسی داشته باشید. پس اگر به موضوعات فضایی علاقه دارید، حتما نام بایکونر را به خاطر بسپارید.

البته، باید بدانید که در زمان خود، این پایگاه یک مجموعه سری بوده که گاهی و گداری برای آزمایشات موشکی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. پس منطقی است که محل قرارگیری آن از مرکز شهر فاصله چند کیلومتری داشته باشد. در آخر نیز، بد نیست اشاره کنیم این پایگاه در اجاره روس ها واقع شده است و آن ها سالانه بیش از صد میلیون دلار به دولت قزاقستان می پردازند.

7. سمی (Semey)؛ شهری تاریخی

شهر سمی در ناحیه شرقی قزاقستان یکی از مهم ترین جاذبه های دنیاگردی این کشور به شمار می آید. این شهر که پیش از این Semipalatinsk نامیده می شده، همراه با اصلاحات جاری کشور به سمی تغییر نام داده و میزبان بسیاری از مراکز تاریخی و فرهنگی قزاقستان است. به خصوص اگر به تاریخ هنر روسیه علاقه دارید، موزه های Museum of History and Local Study و Nevzorovs Art Museum فضاهایی بینظیر برای آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ همسایه دیرین شمالی ما هستند.

علاوه بر این، معماری و بناهای ساخته شده در شهر نیز ریشه در تاریخ چندصدساله معاصر دارند. چند کلیسا، مسجد و بنای یادبودی که برای قربانیان حادثه آزمایش اتمی برپا شده، دیگر تماشای های سمی هستند که در سفر به قزاقستان بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

8. دره تورگن (Turgen Gorge)؛ محلی زیبا برای طبیعت گردی

در قزاقستان، یک پارک ملی به نام Ile Alatau وجود دارد که دره تورگن را در دل خود جای داده است. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند در سفر به ناشناخته های طبیعی سر بزنند و زیبایی طبیعی را تماشا نمایند، این دره فضایی بی نظیر برای شما است.

جنگل های فشرده که درختانش در میان سیاهی گم می شوند، دریاچه، رودخانه و آبشار در کنار هم، پیشنهاد این دره به شماست. در صورتی که در آلماتی حاضر باشید، به راحتی و با یک اتوبوس به دره می رسید و می توانید طبیعت گردی خود را در قزاقستان شروع کنید.

9. دریاچه کیندی (Lake Kaindy)؛ سدی طبیعی

دریاچه کیندی یکی دیگر از جاذبه های طبیعی قزاقستان به شمار می آید. این دریاچه چهارصد متر طول دارد و عمق بعضی نقاط آن به بالای سی متر هم می رسد. اما دو نکته باعث تمایز آن از تمامی دریاچه های دنیا شده است.

اول اینکه در کمتر از صدسال پیش در اثر رانش زمین به وجود آمده و دوم اینکه درخت هایی در آن وجود دارد که در کف دریاچه ریشه دوانیده اند. در تابستان روی آب زلال دریاچه قایق سواری می نمایند و در تابستان می توانند روی سطح یخی آن قدم بزنند.

در آخر اینکه، بسیاری از دنیاگردان تنها برای تماشا این دست از جاذبه های طبیعی قراقستان راهی آسیای میانه می شوند، اگر به این کشور سفر کردید، دریاچه کیندی را از دست ندهید.

10. شکار عقاب در نزدیک آلماتی

پیش از آنکه نوشته را به خاتمه ببریم، باید اشاره کنیم که در قزاقستان سنت استفاده از حیوانات در خدمت بشر تاریخی دور و دراز دارد و برجسته ترین آن شکار با عقاب است. قزاق ها عقاب هایی که مقدار بعضی از آن ها کمتر از انسان نیست را آموزش می دهند و در همایش هایی مخصوص، آن ها را به شکار خرگوش و روباه می فرستند.

اگر برای مشاهده این سنت مشتاقید، باید از یک راهنمای کارکشته محلی یاری بگیرید و در حوالی آلماتی به ملاقات شکارچی ها بروید. اگر گذارتان به دشت های وسیع قزاقستان افتاد، شانس روبروه با اسب های وحشی را نیز به دست می آورید.

در مجموع، طبیعت بکر قزاقستان می تواند دستمایه یک سفر مجذوب کننده و فراموش نشدنی باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما کارشناسان وبلاگ بیازیان تماس بگیرید.

جمع بندی و کلام آخر

در این نوشته کمی از ویژگی های سفر به قزاقستان گفتیم و جاهای تماشای این کشور را به طور اجمالی از نظر گذراندیم. اگر پیش از این سابقه سفر به این مقصد را دارید، تجارب خود را با ما درمیان بگذارید و اگر سوالی فکر شما را مشغول نموده، راضی می شویم که در حد توان جوابگوی شما باشیم.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "همه چیز درباره سفر به قزاقستان ؛ گل سرسبد آسیای میانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سفر به قزاقستان ؛ گل سرسبد آسیای میانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید