کمبود محبت در کودکی و عوارض آن

به گزارش وبلاگ بیازیان، کمبود محبت از سوی والدین می تواند پیامدهای منفی در دوران کودکی و پس ازآن در بر داشته باشد.

کمبود محبت در کودکی و عوارض آن

به گزارش وبلاگ بیازیان به نقل از مشاوره باما ، کمبود محبت از سوی والدین می تواند پیامدهای منفی در دوران کودکی و پس ازآن در بر داشته باشد. در ادامه، عوارض کمبود محبت در بچه ها را موردبررسی قرار خواهیم داد.

تمام بچه ها احتیاج به عشق و توجه دارند. بااین وجود، محبتی که احتیاج دارند را از والدین خود دریافت نمی کنند. در این مقاله پیامدها و عوارض کمبود محبت در کودکی را بیان خواهیم کرد.

والدین به شدت مشغول هستند و نگرانی های بسیار زیادی در ذهن دارند. بااین وجود، واضح است، یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام داد، ابراز محبتی است که فرزندان به آن احتیاج دارند.

میان محبت در دوران کودکی و سلامت و خوشبختی کودک در عظیمسالی، رابطه مستقیمی وجود دارد. به این ترتیب، مهم است که والدین محیطی سرشار از عشق را برای فرزندانشان به وجود آورند و به فرزندانشان این احساس را بدهند که همواره می توانند بر روی یاری و حمایت والدین خود حساب باز کنند.

وقت گذراندن با افرادی که دوستشان دارید، یک فرصت عالی برای ابراز احساسات و ایجاد یک محیط خانوادگی مثبت است.

عوارض کمبود محبت در کودکی

اکنون، بعضی از پیامدهای برخاسته از کمبود محبت در کودکی را شرح خواهیم داد. به این احتیاج ضروری و مهم فرزندانتان توجه داشته باشید و سعی کنید آن را برآورده سازید.

مشکل در تشخیص احساسات کودک

اولین پیامد برخاسته از کمبود محبت در کودکی این است که بچه ها در تشخیص و شناسایی احساسات خود دچار مشکل می شوند. کمبود محبت باعث می شود تا والدین به فرزندان خود چگونگی مدیریت احساسات به روش درست و صحیح را آموزش ندهند. درنتیجه، این امر موجب می شود تا بسیاری از بچه ها در تشخیص و شناسایی نقاط قوت و ضعف خود دچار مشکل شوند. حتی ممکن است چنین بچه های از درون احساس پوچی کنند.

این موضوع باید مدنظر قرار داده شود، بچه ها خردسال یاد می گیرند که احساسات خود را به وسیله کلمات و حرکات تفسیر کنند. در صورتی کودک محبتی که بدان احتیاج دارند را دریافت نکند، این بدان معناست که نمی تواند احساساتی که تجربه می نماید را تشخیص و شناسایی کند.

ناکارآمدی در مهارت های کودک

بچه های که والدین بی تفاوتی دارند، عموماً در تمامی زمینه های زندگی از خود ضعف نشان می دهند. این بچه ها ناکارآمدی و ناتوانی خود را در دلبستگی شناختی، کمبود مهارت های عاطفی و مهارت های اجتماعی بچه ها نشان می دهند.

این بچه ها خردسال به دلیل فقدان حساسیت عاطفی و عشق از سوی والدینشان، در شکل دهی دلبستگی در زندگی خود در آینده دچار مشکل می شوند.

فقدان حدومرز در خانه، یادگیری رفتارهای مناسب در مدرسه و موقعیت های اجتماعی دیگر را سخت می سازد. درنتیجه، احتمال این که چنین بچه های در آینده دچار مسائل رفتاری شوند، بسیار زیاد است.

یکی از مهم ترین نکاتی که والدین باید بدان توجه کنند، ابراز محبتی است که فرزندانشان بدان احتیاج دارند.

کمبود عزت نفس در کودک

کمبود اعتماد به نفس کودک موجب می شود تا رابطه با خود تبدیل به سخت ترین رابطه ای شود که بچه ها در آینده با آن روبرو خواهند شد.

گاهی اوقات، آن ها ممکن است احساس کنند که بدترین دشمن و عظیم ترین منتقد خود هستند. این مسائل مرتبط با کمبود عزت نفس باعث می شوند که زندگی به میدان نبرد همیشگی میان آنچه احساس می کنند و آنچه می خواهند احساس کنند، تبدیل شود. این امر موجب می شود تا بچه ها، خود را بیشتر از دیگران قضاوت کنند و استاندارد بالاتری را برای خود در نظر بگیرند.

اگرچه یاددریافت اینکه خود را دوست بدارید، یک جهت طولانی و سخت محسوب می شود اما برای این موارد، باید تأکید کرد که بچه ها افراد مهمی هستند و توانایی ایجاد تغییر را دارند. هدف، تغییر طرز تفکر آن ها نسبت به خود و نحوه نگرششان نسبت به دیگران است.

بی اعتمادی نسبت به دیگران

درنهایت، باید بدانید که کمبود محبت در کودکی موجب می شود که بچه ها در اعتماد کردن به دیگران دچار مشکل شوند. در چنین شرایطی، آن ها ممکن است احساس کنند که از جانب کسانی که دوستشان دارند، آسیب خواهند دید.

درصورتی که بچه ها در محیط پایدار و خوشایندی قرار نگیرند، ممکن است برایشان اعتماد کردن به دیگران در آینده سخت شود. البته، این امر موجب سختی در هر نوع رابطه بلندمدتی می شود.

اعتماد قطعاً یک مؤلفه مهم در دلبستگی عاطفی مثبت است. وقتی کودک محبت و توجه را از سوی یک عظیمسال تجربه نمی نماید، احتمال این که فرد از مکانیسم های دفاعی به منظور اجتناب از آسیب دیدن استفاده کند، بسیار زیاد است.

درنتیجه، به خاطر داشته باشید که عوارض کمبود محبت در دوران کودکی، در بعضی از موارد، به این دلیل به وجود می آیند که والدین مهم ترین چیزی که باید برای بچه ها خود فراهم سازند را فراموش می کنند و آن عشق و توجه به کودک است.

چگونه محبت والدین، خوشبختی کودک برای زندگی را شکل می دهد

هرچند وقت یکبار فرزندتان را در آغوش می گیرید؟

زندگی همگی ما پرمشغله و استرس آور است و همگی ما نگرانی های بسیار زیادی به عنوان والدین در ذهن داریم اما واضح است مهم ترین کاری که باید انجام دهیم این است که فرزندانمان را محکم در آغوش بگیریم.

پژوهش های انجام گرفته در سال های اخیر نشان می دهند که بین محبت در دوران کودکی و سلامت و خوشبختی کودک در آینده رابطه مستقیمی وجود دارد.

بر اساس گزارش موسسه Child Trends (یک سازمان پژوهشی غیردولتی پیشرو در ایالات متحده آمریکا که بر بهبود زندگی و آینده بچه ها، جوانان و خانواده هایشان تمرکز دارد)، علم از این ایده پشتیبانی می نماید که گرمی و محبت والدین نسبت به فرزندانشان منجر به نتایج مثبت در زندگی آن ها می شود.

عزت نفس بالاتر، عملکرد تحصیلی بهتر، برقراری ارتباط بهتر میان والدین و فرزندان و مسائل روانی و رفتاری کمتر همگی به میزان محبت والدین به فرزندان مرتبط هستند. از سوی دیگر، بچه های که والدین با محبتی ندارند، از عزت نفس پایین برخوردارند و احساس بیگانه بودن، کینه توزی، پرخاشگری و جامعه گریزی می کنند.

اخیراً مطالعات بسیاری زیادی انجام گرفته اند که رابطه میان محبت والدین و خوشبختی و موفقیت بچه ها را اثبات نموده است.

در سال 2020، پژوهش ها در دانشکده پزشکی دوک نشان داد، نوزادانی که دارای مادرانی بسیار بامحبت و مهربان هستند، در عظیمسالی به انسان های خوشبخت تر، انعطاف پذیرتر و آرام تری تبدیل می شوند. این مطالعه شامل 500 نفر است که از دوران کودکی تا دهه سوم زندگی شان مورد ارزیابی قرارگرفته اند. وقتی این بچه ها تنها 8 ماهه بودند، روانشناسان تعامل مادران با آن ها را طی چندین آزمون تکاملی رصد کردند.

روانشناسان، سطح محبت و توجه مادر به کودک را با مقیاس 5 نمره ای از منفی تا بسیار زیاد ارزیابی کردند. حدود 10 درصد از مادران، سطوح پایین تری از محبت را نشان دادند درحالی که 85 درصد از آن ها، مقدار نرمالی از محبت را به فرزندان خود ابراز نمودند و حدود 6 درصد نیز سطوح بالایی از محبت و توجه به فرزندان را از خود نشان دادند.

سپس 30 سال بعد، با همان افراد در خصوص سلامت عاطفی شان مصاحبه شد. افراد عظیمسالی که مادرانشان سطح محبت بسیار زیادی را از خود نشان دادند، استرس و اضطراب کمتری را نسبت به دیگران احساس می کردند. همچنین در این افراد، تعاملات اجتماعی خصمانه و ناراحت کننده و علائم روان تنی کمتری گزارش شد.

پژوهشگران این مطالعه به این نتیجه رسیدند که هورمون اکسیتاسین دلیل این موضوع است. اکسیتاسین ماده شیمیایی در مغز است که وقتی فرد عشق و ارتباط را احساس می نماید، آزاد می شود. نشان داده شده است که ایجاد نوعی اعتماد و حمایت میان والدین و فرزند موجب تحکیم پیوند میان آن ها می شود. این پیوند به مغز ما یاری می نماید تا هورمون اکسی توسین فراوری کند و از آن استفاده نماید، درنتیجه کودک احساسات مثبت تری خواهد داشت.

سپس، مطالعه سال 2013 UCLA نشان داد که عشق و محبت والدین به بچه ها موجب شاد تر شدن آن ها می شود و اضطراب آن ها را کاهش می دهد. دلیل این موضوع، تغییراتی است که در مغز به دلیل محبت ایجاد می شود.

از سوی دیگر، تأثیر منفی سو استفاده در دوران کودکی و کمبود محبت در کودک بر جسم و روان او اثر می گذارد. این امر موجب می شود تا فرد در طول زندگی دچار مسائل عاطفی و جسمی شود. جالب است بدانید، دانشمندان معتقدند که محبت والدین می تواند از بچه ها در برابر اثرات مخرب استرس دوران کودکی محافظت نماید.

سپس در سال 2015، مطالعه دانشگاه نوتردام نشان داد، بچه های که از سوی والدین خود محبت دریافت کردند، انسان های شاد تری هستند. بیش از 600 عظیمسال ازنظر این که چگونه عظیم شدند و همچنین میزان محبتی که در دوران کودکی تجربه کردند، موردبررسی قرار دریافتد. افرادی که در دوران کودکی محبت بسیار زیادی از سوی والدین خود دریافت نموده بودند، علایم افسردگی و اضطراب کمتری داشتند و در کل دلسوزتر بودند. افرادی که محبت کمتری را در دوران کودکی تجربه نموده بودند، مسائلی در رابطه با سلامت روان داشتند و در جامعه احساس راحتی کمتری می کردند و ارتباط کمتری با افراد دیگر برقرار می نمودند.

پژوهشگران همچنین تماس پوستی در نوزادان را موردبررسی قراردادند. این ارتباط خاص بین مادر و کودک موجب آرام شدن بچه ها می شود؛ به گونه ای که بچه ها کمتر گریه می کنند و راحت تر می خوابند. این ارتباط همچنین موجب رشد بچه ها ازنظر ذهنی می شود. بر اساس مقاله ای از مجله Scientific Amercans، بچه های که در محیط های محروم مانند یتیم خانه ها عظیم شده اند، سطح هورمون استرس کورتیزول بیشتری نسبت به بچه های که در کنار والدینشان زندگی نموده اند، داشتند. دانشمندان معتقدند، نبود تماس جسمی در یتیم خانه ها، عامل اصلی در چنین تغییرات فیزیکی محسوب می شود.

درنهایت، مطالعات متعددی نشان داد، نوازش نوزاد اثرات مثبت متعددی بر کاهش اضطراب بچه ها دارد. ماساژ همچنین یک روش عالی برای این است که والدین با فرزندانشان هم ازنظر جسمی و هم ازنظر عاطفی ارتباط برقرار کنند.

والدین می توانند از همان دوران کودکی، فرزندانشان را ماساژ دهند تا پیوند عمیقی بین آن ها و فرزندانشان ایجاد شود. مطالعات نشان دادند، بچه ها و عظیمسالانی که ماساژ گرفته اند، استرس و اضطراب کمتری را در طول تحصیل، بیماری یا رویدادهای استرس زای زندگی تجربه نموده اند.

چگونه می توان محبت و توجه بیشتری به فرزندان کرد؟

از همان لحظه ای که فرزند را از بیمارستان به خانه می آورید، مطمئن شوید که او را محکم در آغوش می گیرید و نوازش می کنید. لحظات ارزشمندی را در کنار فرزندتان سپری کنید و تماس پوستی برقرار نمایید.

همزمان با رشد کودک سعی کنید به وسیله انجام فعالیت های سرگرم کننده ای نظیر رقصیدن یا ایجاد بازی هایی مانند تظاهر به بغل کردن یا بوسیدن هیولاها، سرزنده و شوخ باشید.

برای خود، یادآوری تنظیم کنید که هرروز بغل کردن و در آغوش دریافت جز برنامه روزانه تان شود. در فیلم جدید ترول ها، ترول ها ساعت های زنگ داری را می پوشند که هر ساعت به آن ها زمان بغل کردن را یادآور می شود. اگر راهکار مشکل این است، پس زنگ ساعت خود را تنظیم نمایید. یا مطمئن شوید که فرزندانتان را در زمان های خاصی از روز در آغوش می گیرید، به عنوان مثال پیش از رفتن به مدرسه، وقتی از مدرسه به خانه بازمی گردند یا قبل از خواب.

یک ایده جالب دیگر، نشان دادن محبت خود هنگام تنظیم قوانین برای فرزندتان است. همان طور که در خصوص اشتباه کودک صحبت می کنید، دست خود را بر روی شانه اش قرار دهید و در خاتمه صحبت او را در آغوش بگیرید و به او نشان دهید، حتی اگر از رفتارش راضی نبودید ولی بازهم او را دوست دارید. اگر فرزندتان، خواهر یا برادرش را زد، او را در آغوش بگیرید و شرح دهید که چگونه بغل کردن احساس بهتری نسبت به زدن به فرد می دهد.

درنهایت، مراقب باشید که در این کار افراط نکنید. به میزان راحتی فرزندتان احترام بگذارید و مطلع باشید که آن با عبور از مراحل مختلف زندگی تغییر می نماید.

منبع: جام جم آنلاین

به "کمبود محبت در کودکی و عوارض آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود محبت در کودکی و عوارض آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید