اتفاق عجیب در بازار کار ، کاهش نرخ بیکاری با خروج 430 هزار نفر از بازار کار!

به گزارش وبلاگ بیازیان، به گزارش تجارت نیوز، طبق کارنامه بازار کار مربوط به زمستان سال گذشته (پیش از شیوع فراگیر کرونا)، طی یکسال اخیر منتهی به این دوره هرچند نرخ بیکاری حدود دو درصد کاهش یافته اما بیش از 430 هزار نفر از جمعیت فعال کشور کاسته شده است. در واقع کسانی که دیگر از یافتن شغل جدید ناامید شده اند و بازار کار را ترک کردند.

اتفاق عجیب در بازار کار ، کاهش نرخ بیکاری با خروج 430 هزار نفر از بازار کار!

طبق این اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در زمستان سال 98 نرخ بیکاری به 10.6 درصد کاهش یافته که بهبود 1.7 درصدی را نشان می دهد. اما در همین دوره در حالی که به تعداد شاغلان کشور تنها 52 هزار نفر اضافه شده اما بیش از 430 هزار نفر از جمعیت فعال کشور کاسته شده است. به عبارتی بیش از 430 هزار متقاضی شغل دیگر از یافتن یک شغل جدید ناامید شده اند و ترجیح داده اند بازار کار را ترک نمایند.

بدین ترتیب تعداد جمعیت فعال کشور هم 26.6 میلیون نفر رسیده است.

جزئیات دیگر این کارنامه را این گونه مرکز آمار ایران روایت نموده است: آنالیز نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیش تر نشان می دهد که 10,6 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده اند. آنالیز فرایند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال 1397، 1.7 درصد کاهش یافته است. شایان ذکر است در هر فصل براساس استانداردهای مربوطه و طرح فنی آمارگیری نیروی­ کار، اطلاعات وضع فعالیت افراد در هفته دوم تقویمی کامل و هفته پس از آن در ماه میانی هر فصل جمع آوری می­شود؛ لذا اطلاعات فصل زمستان طرح مذکور مربوط به 12 لغایت 25 بهمن ماه 1398 بوده که متأثر از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور نبوده است.

در زمستان 1398، به میزان 42,4 درصد جمعیت 15 ساله و بیش تر از نظر مالی فعال بوده اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. آنالیز تغییرات نرخ مشارکت مالی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان 1397) 1.1 درصد کاهش داشته است.

منبع: تجارت نیوز

به "اتفاق عجیب در بازار کار ، کاهش نرخ بیکاری با خروج 430 هزار نفر از بازار کار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتفاق عجیب در بازار کار ، کاهش نرخ بیکاری با خروج 430 هزار نفر از بازار کار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید