استان هایی که بیشترین و کم ترین مرگ ومیر تصادفات رانندگی را دارند

به گزارش وبلاگ بیازیان، نتایج آنالیز فرایند تصادفات رانندگی در سال های 1385 تا 1396 نشان داد که در این سال ها میزان مرگ ومیر ناشی از تصادفات جاده ای در ایران فرایند کاهشی داشته است. استان های سمنان، کرمان و مرکزی، بیشترین تلفات رانندگی و استان های تهران، البرز و اردبیل کم ترین میزان مرگ ومیر رانندگی را داشتند.

استان هایی که بیشترین و کم ترین مرگ ومیر تصادفات رانندگی را دارند

به گزارش وبلاگ بیازیان، شیوع حوادث رانندگی در ایران بیشتر از میانگین جهانی است و این کشور از نظر حوادث رانندگی در رتبه پنجم قرار گرفته است.

از آن جا که شناخت وضع و فرایند تغییرات مرگ ومیر ناشی از حوادث رانندگی در طول زمان، اطلاعات با ارزشی را برای کاهش تلفات ناشی از این حوادث در اختیار سیاست گذاران قرار می دهد، به همین دلیل پژوهشگران با انجام مطالعه ای فرایند مرگ های ناشی از تصادفات جاده ای ایران را در بازه زمانی سال های 1385 تا 1396 مورد آنالیز قرار دادند.

برای انجام این مطالعه، محسن عسکری شاهی و زهرا رضازاده پژوهشگران مرکز تحقیقات پیشگیری و اپیدمیولوژی بیماری های غیرواگیر به همراه محمود وکیلی پژوهشگر مرکز تحقیقات پایش سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مشارکت داشتند.

اطلاعات مورد احتیاج این پژوهش شامل تعداد مرگ ومیر سالانه تصادفات، به تفکیک جنسیت و استان از سایت سازمان پزشکی قانونی کشور و داده های جمعیتی از سایت مرکز آمار ایران جمع آوری شد.

یافته های به دست آمده از این مطالعه نشان داد که میزان مرگ ومیر ناشی از تصادفات جاده ای در ایران در بازه زمانی آنالیز شده، فرایند کاهشی داشته است و میزان آن از 39.1 در هر صد هزار نفر در سال 1385 به 20 در هر صد هزار نفر در سال 1396 رسیده است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ بخشی از فرایند کاهشی می تواند به دلیل چهار فعالیت اجرایی پلیس هدایت و رانندگی کشور از سال 1384 باشد که شامل قوانین اجباری شدن استفاده از کمربند ایمنی، قوانین اجباری شدن استفاده از کلاه ایمنی، اجرا و اعمال قوانین ترافیکی خاص و فراوری برنامه های آموزشی و پخش آن از وسایل ارتباط جمعی باشد.

همچنین بازنگری قوانین هدایت و رانندگی پس از حدود 40 سال از تدوین اولیه آن و اجرای این قوانین از سال 1390 می تواند یکی از دلایل موثر در کاهش پیوسته تلفات جاده ای در سال های اخیر باشد. مرحله نخست این قانون که محاسبه امتیازهای منفی برای رانندگان متخلف بود از اردیبهشت ماه سال 1390 و مرحله بعدی که مربوط به افزایش نرخ جریمه ها بود، از دی ماه 1390 شروع شد.

با وجود فرایند کاهشی نرخ مرگ ومیر ناشی از تصادف ها، شواهد نشان می دهد که ایران یکی از کشورهایی است که با شیوع بالای تصادقات جاده ای روبرو است. طبق گزارش جهانی ایمنی راه ها در سال 2016؛ تلفات جاده ای در ایران، چهار برابر بیشتر از فرانسه، پنج برابر بیشتر از آلمان و حدود 1.5 برابر بیشتر از ترکیه است.

با توجه به یافته های مطالعه طی سال های 1388 تا 1396، استان های سمنان، کرمان و مرکزی، بیشترین تلفات و استان های تهران، البرز و اردبیل کم ترین تلفات ناشی از حوادث رانندگی را داشتند. به اعتقاد محققان این مطالعه؛ تردد بالای محورهای مواصلاتی در استان های سمنان، کرمان و مرکزی و همچنین وسعت زیاد و کویری بودن جهت استان های کرمان و سمنان که باعث خواب آلودگی رانندگان می گردد، می تواند از دلایل بالای تصادفات در این استان ها باشد.

این پژوهشگران می گویند: کم بودن تلفات در استان های تهران و البرز می تواند به دلیل وجود بزرگراه ها در جاده های اصلی، نصب دوربین های راداری ثبت تخلفات سرعت، محدوده ترافیک و افزایش کنترل پلیس باشد.

محققان این مطالعه به مدیران خدمات بهداشتی و سیاست گذاران توصیه می نمایند که توجه بیشتری به پیشگیری از آسیب های ناشی از تصادفات رانندگی به ویژه در مردان که بیشترین قربانیان این حوادث هستند، داشته باشند.

نتایج به دست آمده از این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان فرایند مرگ های ناشی از تصادفات جاده ای در ایران طی سال های 1385 تا 1396 در مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "استان هایی که بیشترین و کم ترین مرگ ومیر تصادفات رانندگی را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان هایی که بیشترین و کم ترین مرگ ومیر تصادفات رانندگی را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید