خبرنگاران ابتکار نهادهای اقتصادی دنیا برای کاهش بدهی های کشورهای فقیر

به گزارش وبلاگ بیازیان، تهران - خبرنگاران - دیوید مالپاس رئیس بانک جهانی گفت که این نهاد اقتصادی با صندوق بین المللی پول (آی ام اف) در باره راه های محاسبه تغییرات آب و هوایی زمین در مذاکرات برای کاهش بدهی های بعضی کشورهای فقیر، همکاری می نماید.

خبرنگاران ابتکار نهادهای اقتصادی دنیا برای کاهش بدهی های کشورهای فقیر

به گزارش روز شنبه وبلاگ بیازیان از خبرگزاری رویترز؛ اتیوپی، چاد و زامبیا تا به امروز مذاکراتی با کشورهای وام دهنده در چارچوب مشترک مورد حمایت گروه 20 اقتصادهای عظیم شروع نموده اند که شاید به کاهش بعضی بدهی هایشان بینجامد.

مالپاس پیش بینی کرد که کشورهای دیگری نیز درخواست تجدید ساختار بدهی هایشان را بدهند، اما از ارایه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

همه گیری ویروس کرونا، دورنمای بسیاری از کشورهای بسیار بدهکار پیش از شروع این بیماری را به عللی مانند کاهش درآمدها، بالارفتن هزینه ها و عقب افتادن بسیار نرخ واکسیناسیون آنها به نسبت اقتصادهای پیشرفته بدتر و تیره تر نموده است. چین، ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو گروه 20، ابتدا به وام دهندگان رسمی، تاخیر موقت بازپرداخت بدهی های فقیرترین کشورها را پیشنهاد کردند و گروه 20 در ماه نوامبر، چارچوب تازه ای برای کاهش بدهی های ناپایدار آنان شروع کرد.

به گفته مالپاس؛ بانک دنیای و صندوق بین المللی پول، چگونگی پیوند دادن 2 مشکل دنیای یعنی احتیاج به تغییر ساختار بدهی های سنگین بسیاری از کشورهای فقیرتر و لزوم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از مصرف سوخت های فسیلی را آنالیز می نمایند که موجب تغییرات اقلیمی می گردد.

به گفته کارشناسان؛ تبدیل کردن تغییرات اقلیمی به فرایند تغییر ساختار بدهی، می تواند به برانگیختن بیشتر وام دهندگان عظیم و حتی وام دهندگان بخش خصوصی به نادیده دریافت درصدی از بدهی کشورهای فقیرتر به شدت بدهکار، در برابر پیشرفت به سوی توسعه پایدار و اهداف آب و هوایی، یاری کند.

بسیاری از کشورهای در حال رشد، احتیاجمند تاخیرهای عظیم برای تامین هزینه مواد خوراکی و زیرساختی در نتیجه تغییر اقلیمی هستند. در حالی که دولت ها منابع کافی برای سرمایه گذاری های الزامی برای طرح های تامین انرژی های جایگزین را ندارند، باید مبالغ زیادی را در این حوزه ها، هزینه نمایند.

مالپاس اضافه نمود: دنیا باید از نظر اخلاقی بپذیرد که فعالیت های اقتصادهای پیشرفته بر شهفرایندان اقتصادهای فقیرتر، تاثیر منفی دارد. کشورهای فقیرتر واقعا گازهای گلخانه ای زیادی منتشر نمی نمایند، اما زیان و بار سنگین تاثیر فعالیت های بقیه دنیا را بردوش می کشند.

کریستالینا جورجیوا مدیر عامل صندوق بین المللی پول نیز چند روز پیش با اشاره به مذاکرات اولیه در باره برقرار کردن ارتباط میان معافیت از بازپرداخت بدهی با انعطاف پذیری اقلیمی و سرمایه گذاری بر منابع انرژی با انتشار کربن اندک، اضافه نمود: با این سازوکار به وام و اعتباردهندگان بخش خصوصی، امکان دستیابی به اهداف توسعه پایدارشان داده می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ابتکار نهادهای اقتصادی دنیا برای کاهش بدهی های کشورهای فقیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ابتکار نهادهای اقتصادی دنیا برای کاهش بدهی های کشورهای فقیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید