خودکفایی برنج چه زمانی محقق می گردد؟

به گزارش وبلاگ بیازیان، بسیاری از مسئولان اتحادیه ها و تشکل های تولیدی بر این باورند که با فراهم شدن مقدمات و بسترهای لازم، خودکفایی برنج ظرف مدت یک تا 2 سال دست یافتنی است.

خودکفایی برنج چه زمانی محقق می گردد؟

بنابر آمار سالانه 120 تا 125 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور فراوری می گردد، درحالیکه در فراوری کالاهای اساسی گندم، برنج، دانه های روغنی و خوراک دام همچنان با کمبود فراوری و افزایش وابستگی روبرو هستیم. براین اساس وزارت جهاد پیش بینی کرد که با اجرای الگوی کشت ضریب خوداتکایی افزایش یابد.

آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال جاری فراوری برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد افزایش یافته است. درحالیکه سال گذشته بازار برنج ناشی از کاهش فراوری دچار التهاب شده بود.

به گفته ساداتی نژاد، با توجه به ذخایر مناسب برنج، چنانچه دلالان بخواهند بازار را متلاطم نمایند، شرکت بازرگانی دولتی با ورود در سطح بازار قیمت ها را کنترل می نماید.

آمارها حاکی از آن است که از ابتدای سال 870 هزار تن برنج به وسیله بخش دولتی و خصوصی وارد شده که این مقدار واردات با واکنش نمایندگان مجلس و تشکل های فراوریی روبرو شده است. درحالیکه انجمن واردنمایندگان برنج اذعان می نماید که ماهانه 120 تا 150 هزار تن برنج خارجی تا سرانجام سال باید وارد گردد.

با توجه به نگاه دولت سیزدهم در بخش کشاورزی مبتنی بر حفظ امنیت غذایی و پایداری غذا، انتظار می رود که اقدامات لازم و سیاست های حمایتی در راستای خودکفایی برنج انجام گردد و در مقابل دولت با پرداخت یارانه به مصرف نماینده، قدرت خرید خانوارها را افزایش دهد.

آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: در استان های شمالی کشور ظرفیت تامین کسری یک میلیون تن برنج با فراهم شدن زیرساخت های لایروبی به منظور مهار آب های سطحی وجود دارد.

به گفته او، اگر 50 درصد ارز واردات به لایروبی و آب بندان ها اختصاص یابد، خوداتکایی محقق می گردد، اما دولت به محض کمبود برنج اقدام به واردات می نماید .

پیشه ور می گوید: با فراهم شدن مقدمات و سیاست های حمایتی همانند بذر، کود، سم و تغییر الگوی کشت داده ، خودکفایی ظرف مدت زمان یک تا 2 سال شدنی است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: سال جاری معاون امور زراعت اظهار داشت که برنج به میزان کافی وارد شده است، اما توزیع انجام نمی گردد؛ در نهایت این موضوع منجر به عدم خرید و فروش برنج در استان های شمالی و آسیب فراورینمایندگان شد.

سال جاری ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت لغو شد که تشکل های فراوریی نگران افزایش واردات در سال های آینده و آسیب جدی به فراورینمایندگان هستند.

آقای احمد اشراقی نایب رئیس انجمن فراوری برنج گفت: سال جاری برآورد می گردد که فراوری برنج با افزایش 10 تا 20 درصدی به 2 میلیون و 200 تا 2 میلیون و 300 هزار تن برسد، درحالیکه سال گذشته مجموع فراوری 2 میلیون و 100 هزار تن بود.

به گفته او، گرچه آمارها حاکی از آن است که سرانه مصرف برنج به ازای هر نفر 36 کیلوست، اما شواهد نشان می دهد مقدار واردات به علت تغییر سیستم غذایی افراد کمتر از این رقم است.

اشراقی می گوید: با احتساب فراوری داخل حداکثر احتیاج واردات برنج 600 تا 700 هزار تن است، درحالیکه همه ساله بیش از این رقم وارد می شد.

نایب رئیس انجمن فراوری برنج گفت: افزایش فراوری در واحد سطح با استفاده از ارقام پرمحصول و حمایت دولت در کشت قراردادی برنج در رسیدن به خودکفایی تاثیر بسزایی دارد.

معاونت امور زراعت اظهار داشت که سال جاری طرح الگوی کشت در صورت تامین الزامات در خصوص 26 محصول زراعی گندم، جو، ذرت، دانه های علوفه ای، برنج، چغندرقند و حبوبات اجرا می گردد که این موضوع در افزایش ضریب خوداتکایی تاثیر بسزایی دارد.

آقای جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به فراوری داخل و سرانه مصرف 500 تا 600 هزار تن برنج مازاد بر احتیاج کشور وارد شده است؛ بنابراین واردات برنج به منظور تامین بازار برخلاف سیاست های خودکفایی و اقتصاد مقاومتی است.

به گفته او، واردات برنج مازاد بر احتیاج کشور موجب شده تا فراوری داخل روی دست کشاورز بماند، لذا دولت برای حمایت از کشاورزان باید اقدام به خرید حمایتی محصول و توزیع با قیمت مناسب در بازار نمایند.

محمودزاده تغییر ارقام کشت، تامین به موقع نهاده های کشاورزی، خرید تضمینی به موقع و تسهیلات مقرون به صرفه قیمت را از جمله راهکارهای خودکفایی برنج اظهار داشت.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: آنالیز ها نشان می دهد که سال جاری حداکثر احتیاج به واردات برنج 200 تا 300 هزار تن است، درحالیکه طی سال های اخیر با واردات 3 میلیون تن برنج، فراورینمایندگان داخل متحمل زیان شدند.

گرچه واردنمایندگان برنج اختلاف قیمت محصول داخلی و خارجی را بهانه ای برای واردات برنج به منظور تامین بازار و جلوگیری از التهاب قیمت در بازار اعلام می نمایند، اما انجمن و تشکل های فراوریی معتقدند که واردات برنج موجب شده تا محصول روی دست کشاورزان بماند؛ لذا دولت با خرید تضمینی محصول و پرداخت یارانه به مصرف نماینده باید از واردات بی رویه فراوری جلوگیری کند.

وبلاگ بیازیان مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خودکفایی برنج چه زمانی محقق می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودکفایی برنج چه زمانی محقق می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید