درخواست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش وبلاگ بیازیان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه ای از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا باتوجه به احتیاج کشور به اجرای طرح افزایش ظرفیت رشته های پزشکی، اهتمام جدی بر حل مشکل کمبود پزشک در کشور داشته باشند.

درخواست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ بیازیان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه ای از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا باتوجه به احتیاج کشور به اجرای طرح افزایش ظرفیت رشته های پزشکی، اهتمام جدی بر حل مشکل کمبود پزشک در کشور داشته باشند.

متن این نامه به توضیح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

سلام علیکم

نظر به آنالیز طرح افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیرات این طرح بر حوزه سلامت کشور، بیان نکات ذیل خدمت اعضای محترم شورا ضروری به نظر می رسد.

متاسفانه یکی از مسائل امروز کشور، مسئله کمبود پزشک است. سرانه وجود پزشک در کشور 118 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است، درحالی که این آمار در کشور هایی با شرایط مطلوب در حوزه سلامت، بین 300 الی 500 نفر است. در مورد پزشکان متخصص، شرایط به مراتب بدتری را شاهد هستیم و به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، تنها 55 پزشک متخصص وجود دارد. گفتنی است در شاخص سرانه وجود پزشک، در بین کشور های منطقه نیز، ایران رتبه بیستم از بین 25 کشور را دارد که شرایط مناسبی نیست.

کمبود پزشک و دشواری دسترسی به پزشکان، تاثیر مستقیمی بر شاخص سلامت عمومی جامعه دارد. میانگین زمان ویزیت بیمار در کشور، کم تر از یک سوم مقدار استاندارد است. انحصار شدید ایجاد شده در این حوزه، علاوه بر کمبود پزشک، موجب ایجاد توسعه نامتوزان پزشک نیز شده است و در بسیاری از شهر های کشور مردم برای دسترسی به خدمات پزشکی ناچار به طی کردن مسافت های طولانی هستند. در بسیاری از تخصص های مورد احتیاج بانوان، تعداد پزشکان خانم بسیار پایین است و در بعضی شاخه های تخصصی پزشکی، تعداد پزشکان با جمعیت و احتیاج فعلی قابل مقایسه نیست.

این مشکل به آمار های مذکور ختم نخواهد شد و درصورت عدم چاره اندیشی در این باره، در دو دهه آینده دامنه این مشکل وسیع تر نیز می گردد. به اذعان آمار ها جمعیت بالای 60 سال در کشور طی 20 سال آینده 3 برابر خواهد شد و با توجه به اینکه 80 درصد خدمات پزشکی در سن بالای 60 سال مورداحتیاج است، احتیاج به خدمات پزشکی در کشور تا بیش از 10 برابر افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر تا 20 سال آینده حدود 34 درصد پزشکان در سنین بازنشستگی و بالای 65 سال قرار خواهند گرفت. در نتیجه اگر در فرایند پذیرش دانشجوی پزشکی تغییری ایجاد نگردد، ایران در 20 سال آینده با بحران جدی کمبود پزشک روبرو خواهد شد.

معضل کمبود پزشک در حالی شکل گرفته است که از سال 67 تا 90 شاهد کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و در برترین حالت یکسان ماندن مقدار پذیرش طی دو دهه بوده ایم. در شرایط فعلی یکی ازراهکار های موجود افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی است تا احتیاج کشور را در میان مدت پاسخ گوید. داوطلبان رشته تجربی از کل داوطلبان کنکور سراسری از 30 درصد در سال 1384 به بیش از 60 درصد در سال های اخیر رسیده است. در کنکور سراسری 1400، بیش از 550 هزار نفر در کنکور پزشکی شرکت کردند، اما از این تعداد تنها حدود یک درصد یعنی حدود 6 هزار نفر در رشته پزشکی پذیرفته شدند درحالی که بیش از 20 هزار نفر از آنان معدل بالای 19 داشته اند.

بعضی معتقدند که به دلایلی هم چون کمبود اساتید هیئت علمی، کمبود ظرفیت دانشگاه ها و لزوم حفظ کیفیت آموزش پزشکی، نباید اقدام به افزایش ظرفیت پزشکی کرد. این درحالی است که آمار ها نشان می دهد دانشکده های وزارت بهداشت توان افزایش پذیرش دانشجو را دارند. از جمله اینکه در مورد تعداد اعضای هیئت علمی در شرایطی به مراتب بهتر از سایر دانشگاه ها قرار دارند. از طرفی مقدار پذیرش دانشجوی پزشکی در دهه 90 و علی رغم افزایش امکانات، کم تر از مقدار پذیرش دانشجو در دهه 60 بوده است.

در وضع کنونی بیش از آنکه به انحصار موجود دامن زده گردد، باید عزم دستگاه های مدیریتی کشور باید بر استفاده حداکثری از زیرساخت های موجود و هم چنین ارتقای امکانات لازم برای حل مشکل کمبود پزشک در کشور باشد. از اعضای محترم شورا درخواست می گردد باتوجه به احتیاج کشور به اجرای طرح افزایش ظرفیت رشته های پزشکی، اهتمام جدی بر حل مشکل کمبود پزشک در کشور داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "درخواست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید