فعال سازی کریدور شمال- جنوب به وسیله بنادر شمالی با استفاده از پوشش کارنه تیر

به گزارش وبلاگ بیازیان، با حرکت اولین شناور رو رو از بندر امیرآباد مازندران، در روز دوشنبه 26 آبان ماه و ارسال محموله های تحت پوشش کارنه تیر و پهلو گیری کشتی در بندر کوریک قزاقستان، امکان ارسال کالاهای ترانزیتی در کریدور شمال- جنوب از راستا دریایی مهیا شد.

فعال سازی کریدور شمال- جنوب به وسیله بنادر شمالی با استفاده از پوشش کارنه تیر

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بیازیان، مصطفی آیتی، مدیرکل ترانزیت گمرک ایران گفت: با ایجاد خط رو رو در راستا دریای خزر توسط سازمان بنادر و دریانوردی و ارسال کالا از این راستا دریایی با پوشش کارنه تیر، ضمن کاهش زمان ارسال کالا، تجارت هند و کشورهای جنوب با روسیه، آسیای میانه و شمال اروپا از این راستا تسهیل می گردد.

وی اضافه نمود: گمرک جمهوری اسلامی ایران با به کارگیری کارنه تیر در گمرکات بنادر جنوبی از جمله چابهار و بنادر شمالی امیرآباد و انزلی،... ، تسهیلات لازم برای توسعه و تسهیل ترانزیت را در کریدور شمال-جنوب مهیا نموده است.

آیتی تاکید نمود: در آنالیز های قبلی یکی از مسائل ترانزیتی در کریدور شمال جنوب، عدم وجود اسناد واحد گمرکی و توقفات ناشی از انجام تشریفات قانونی در مرزهای کشورهای راستا عنوان شده بود که با استفاده از کارنه تیر به عنوان سند گمرکی بین المللی واحد، عملاً تسهیلات لازم برای کاهش توقفات ایجاد شد.

مدیرکل ترانزیت گمرک ادامه داد: گمرک جمهوری اسلامی تبادل الکترونیکی اطلاعات کارنه تیر در کریدور شمال-جنوب و سایر کریدورها را در دستور کار داشته و امیدواریم با تبادل الکترونیکی اطلاعات در آینده گامهای موثرتری در توسعه این راستاها ایجاد کنیم.

آیتی توضیح داد: بدنبال شیوع کرونا و بروز محدودیت ها در بعضی مرزهای زمینی، در مرداد ماه امسال نیز دو کریدور کتای(ایران-افغانستان-تاجیکستان-قرقیزستان) و ایران-افغانستان-ازبکستان با استفاده از پوشش تضمین کارنه تیر و به وسیله قلمرو افغانستان به عنوان راستاهای جدید و جایگزین افتتاح شد و تا به امروز از این طریق محموله های زیاد صادراتی کشور و ترانزیتی از بنادر جنوبی به مقاصد آسیای میانه ارسال شده است.

کنوانسیون تیر، مهمترین کنوانسیون ترانزیت بین المللی با 76 کشور عضو و با حضور بزرگترین اقتصادهای جهان است که جمهوری اسلامی ایران یکی از موثرترین و فعالترین اعضای این کنوانسیون طی سالهای اخیر بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "فعال سازی کریدور شمال- جنوب به وسیله بنادر شمالی با استفاده از پوشش کارنه تیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعال سازی کریدور شمال- جنوب به وسیله بنادر شمالی با استفاده از پوشش کارنه تیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید