نسخه الکترونیک فرصتی بسیار مهم برای کشور است ، پرداختی های بیمه سلامت به روز شد

به گزارش وبلاگ بیازیان، ناصحی گفت: نسخه الکترونیک فرصتی بسیار مهم برای کشور است و نمی توان گفت که نسخه الکترونیک به تنهایی می تواند نظام سلامت را تهدید کند، زیرا ابزار های نظارتی در این زمینه وجود دارد و باید نظارت ها تقویت گردد.

نسخه الکترونیک فرصتی بسیار مهم برای کشور است ، پرداختی های بیمه سلامت به روز شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی وبلاگ بیازیان، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار گردید، اضافه نمود: اقدامات سازمان بیمه سلامت در زمینه نظام الکترونیک سلامت بسیار اهمیت داشته است. زیرا با اجرای نظام الکترونیک سلامت می توان شفاف سازی ایجاد کرد و منابع و مصارف را به شیوه صحیح مدیریت کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه تا به امروز در زمینه منابع و مصارف به صورت غیرشفاف عمل شده بود. با اجرای نسخه الکترونیک که یک تکلیف قانونی برای نظام سلامت بوده، کوشش شد وظیفه ای که بر دوش سازمان بیمه سلامت بود، انجام گردد. نباید این طور فکر گردد که کل نظام الکترونیک سلامت بر عهده سازمان بیمه سلامت است.

ناصحی بیان نمود: همه بیمه ها از جمله بیمه های پایه و تکمیلی باید پای کار نسخه الکترونیک باشند. بیمه های تکمیلی به صورت جدی پای کار نیستند. باید هماهنگی کاملی باید بین تولیت و مجریان باشد. چون بسیاری از موارد مانند کدینگ دارویی و پاراکلینیک باید طراحی شده و در اختیار سامانه ها قرار بگیرد. آن چه مربوط به سازمان بیمه سلامت بوده را با کمترین اشکال اجرا نموده ایم. این موضوع را همه رسانه ها می توانند در آزمایشگاه های الکترونیک آنالیز نمایند که این اقدام به صورت صحیح اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اضافه نمود: ایده آل این است که پرونده الکترونیک سلامت شکل بگیرد و همه ابعاد الکترونیک نیز ساماندهی گردد. سخت ترین کار، نسخه الکترونیک آنلاین است که در مطب نوشته می گردد و بیمار چند دقیقه بعد به داروخانه یا آزمایشگاه مراجعه نموده و می خواهد خدمت بگیرد. ما در حال سپری کردن این قسمت سخت هستیم. مسائل زیرساختی مانند قطعی برق یا اینترنت سر راه ما واقع شده است و حتی ممکن است سخت افزار در مطب وجود نداشته باشد یا پزشک با سیستم کامپیوتر آشنایی نداشته باشد. با این حال این مرحله سخت در حال سپری شدن است و تقاضای ما این است که به برترین نحو اجرا گردد و اگر پزشک یا موسسه ای می تواند خود را تقویت کند، حتما این کار را انجام بدهد تا این چرخه اولیه که سخت ترین قسمت است، به درستی و با کمترین نارضایتی انجام گردد. اجرای پرونده الکترونیک سلامت و پزشکی خانواده و نظام ارجاع چندان سخت نخواهد بود.

وی اظهار کرد: اگر مدلی ارائه شده و از سبک سنتی خارج می شویم، نباید آسیبی به مردم وارد گردد. به هر حال مقاومت در تغییر شیوه وجود دارد و همه باید همکاری کنیم که این شیوه با کمترین مشکل اجرا گردد.

ناصحی درباره بعضی واکنش ها از طرف سازمان نظام پزشکی نسبت به طرح نسخه الکترونیک نیز بیان نمود: سازمان نظام پزشکی یک جایگاه مهم صنفی است که می تواند در نظام سلامت یاری نماینده باشد. در نظارت ها بسیار اهمیت دارد که مردم آسیب نبینند. یکی از مهمترین وظایف سازمان نظام پزشکی نظارت بر مراکز تحت پوشش است. در این حد که پرونده بستری بیمار می تواند اطلاعاتی را بدهد، یک نسخه دارویی مسئله ای ایجاد نمی نماید. همه HIS های بیمارستانی همین حالا در شرکت های خصوصی قرار داشته و پرونده بیماران را در اختیار دارند و اطلاعاتی از بیماران به بیرون نمی دهند و اگر این اتفاق رخ بدهد و اگر کسی تخلفی کند باید جوابگو باشد.

با بعضی بند های تبصره 17 مصوب کمیسیون تلفیق مخالفیم

ناصحی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص تبصره 17 قانون بودجه 1401 و بازگشت به عقب طرح نسخه الکترونیک به واسطه این مصوبه، گفت: به شدت با بعضی بند های مصوبه کمیسیون تلفیق در تبصره 17 بودجه 1401 مخالفیم و مطمئن باشید اگر این مصوبه به همین شکل باشد، به نسخه الکترونیک و اقداماتی که تا به امروز در این زمینه اجرا شده، آسیب می زند. در این زمینه که نظام الکترونیک سلامت در کشور اجرا گردد با توجه به قوانین برنامه توسعه و قوانین بودجه سالانه، تکالیف مشخصی در سازمان بیمه سلامت داشتیم، ولی متاسفانه مثل همین پیشنهاد کمیسیون تلفیق، برای اجرا بازدارنده بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه تاریخ قطعی اول دی ماه 1400 و این که هیچ نسخه کاغذی پذیرفته نگردد نیز موضوع خیلی منطقی نبود. به هر حال درصدی از نسخ در شرایط اضطرار به صورت کاغذی نوشته می گردد. در حال حاضر همه چیز برعکس شده و همه نظام الکترونیک سلامت زیر سوال رفته و اقداماتی که اجرا شده ممکن است تحت الشعاع تبصره 17 قانون بودجه 1401 قرار بگیرد.

ناصحی بیان نمود: کوشش ما این است که اطلاع رسانی کنیم و اگر جا هایی تا به امروز در زمینه نسخه الکترونیک کاری انجام نداده و حتی در سال های دیگر هم کاری نمی نمایند، برنامه اجرا شده را با آسیب روبرو ننمایند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: این مصوبه به نسخه الکترونیک آسیب می زند و به جای آن باید نگرانی ها رفع گردد، نه این که اصل کار زیر سوال برود.

پرداختی های بیمه سلامت به روز شد

ناصحی گفت: هزینه های بخش بستری تا 90 درصد و بخش سرپایی تا 70 درصد به وسیله سازمان بیمه سلامت تحت پوشش واقع شده است و در بخش خصوصی نیز به همین صورت با تعرفه دولتی تحت پوشش است. برای اولین بار در کشور، سازمان بیمه سلامت توانست پرداختی ها را به روز کند. در بخش دولتی و دانشگاهی تا انتها مهر ماه تسویه حساب کامل با همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا شده است. این اولین بار در طول 25 سال اخیر است که پرداختی های سازمان بیمه سلامت به روز شده است. هر سندی که گرفتیم و رسیدگی شده را پرداخت کردیم. در زمینه نسخه الکترونیک همه پرداخت ها به صورت واقعی به روز پرداخت شده است. در زمینه بیمارستان های خصوصی و غیردولتی و دانشگاهی نیز تا انتها آبان ماه پرداختی ها اجرا شده و فقط اسناد آذر و دی مانده است. در زمینه داروخانه ها نیز اسناد الکترونیک تا انتها دی ماه پرداخت شده است. در سایر موارد نیز تا انتها دی ماه پرداخت اجرا شده است. خسارت متفرقه ناشی از مابه التفاوت هزینه ها نیز به روز پرداخت شده است. در نظام ارجاع شهری و روستایی نیز تا دی ماه پرداخت شده است.

وی اضافه نمود: سازمان بیمه سلامت در این دوران و به خصوص سال 1400 توانسته پرداختی ها را به روز انجام بدهد که منجر به جلب اعتماد طرف قرارداد می گردد.

پوشش بیمه ای برای همه

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: یکی دیگر از دغدغه های سازمان بیمه سلامت این است که هر فرد ایرانی که در کشور زندگی می نماید باید حداقل تحت پوشش یک بیمه درمانی باشد. بین 6 تا 9 میلیون جمعیت کشورمان بیمه فعال ندارند. ممکن است افراد در بیماری ها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و جزو آمار غیرفعال باشند. برای همین موضوع در پی این هستیم که بیمه رایگان را به خصوص در منطقه ها کم برخوردار اجرا کنیم. بسیاری از افراد در این منطقه ها از حق قانونی خود آگاه نیستند. در منطقه ها مختلفی از کشور این طرح را شروع کردیم. در دو ماه اخیر به صورت فعال و با همکاری نهاد های اجتماعی و وزارت کشور و شهرداری ها و هلال احمر و کمیته امداد، پایگاه هایی درست کردیم و افراد را شناسایی می کنیم و کد ملی ارائه شده و افراد بیمه می شوند. سپس برای هر فرد، یک پزشک تعریف می گردد که شخص بدون هزینه بتواند خدمات سطح یک سلامت را دریافت کند. همه هزینه ها در سطح یک رایگان است.

وی ادامه داد: حتی اتباع خارجی که به صورت قانونی در کشور زندگی می نمایند نیز با همکاری کمیساریای عالی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند. در خصوص افرادی که به صورت قانونی وارد نشده اند نیز با همکاری وزارت کشور در پی این هستیم که افراد تا زمانی که مراحل قانونی اقامتشان طی گردد، تحت پوشش بیمه سلامت باشند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان نمود: در زمینه منابع و هزینه ها نیز اقداماتی اجرا شده و در سال گذشته از نظر مدیریت منابع، زیان انباشته سازمان را از 5 هزار میلیارد تومان به هزار و 200 میلیارد تومان رساندیم.

پوشش هزینه های درمان نازایی

ناصحی گفت: در زمینه نازایی نیز بار ها اعلام شده که این آمادگی وجود دارد که زوج های نابارور تا 3 بار در سال تحت پوشش باشند. اداره های کل بیمه سلامت در این زمینه آمادگی دارند تا موسساتی که طرف قرارداد نیستند نیز با بیمه سلامت قرارداد منعقد نمایند. در صورت مراجعه افراد به مراکزی که طرف قرارداد نیستند نیز به ازای ارائه اسناد می توانند این هزینه را تا 3 نوبت در سال دریافت نمایند. هر فردی که در کشور از هر بیمه ای استفاده می نماید، می تواند از اعتبارات بیمه سلامت در زمینه نازایی استفاده کند.

پوشش خدمات کار درمانی اتیسم

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: در زمینه معلولان و اتیسم نیز سازمان بیمه سلامت در سال 1400 پوشش بیمه ای برقرار کرد. در خصوص اتیسم، خدمات گفتار درمانی و مشاوره روان شناسی و کار درمانی را تحت پوشش قرار داد و هزینه 96 جلسه در سال با بیمه پرداخت می گردد.

ناصحی بیان نمود: اقدام مهم دیگر سازمان بیمه سلامت این بود که در کنار بیمه پایه و به خصوص در صندوق های روستایی و همگانی، بیمه مکمل آتیه سازان را با پشتیبانی ستاد های حمایتی کشور، برقرار کنیم. با حمایت ستاد های حمایتی از این اقدام می توان بیمه قدرتمندی داشته باشیم تا عمده هزینه های درمانی به وسیله دولت پرداخت گردد و با این حساب، انقلابی در بیمه درمانی اتفاق خواهد افتاد.

پرداخت هزینه های کرونا

وی اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت در دوران کرونا بدون این که دریافتی خاصی در این زمینه داشته باشیم، هزینه ای نزدیک به 6.5 تا 7 هزار میلیارد تومان انجام دادیم که امیدواریم با تمهیداتی مانند واکسیناسیون، شاهد کاهش ابتلای افراد و بستری در بخش های ویژه باشیم.

بودجه سازمان بیمه سلامت برای سال 1401

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به سوالی درباره بودجه 1401 گفت: متاسفانه بودجه سازمان بیمه سلامت برای سال آینده به خوبی پیش بینی نشده و فقط رشد 7 درصدی داریم. این بودجه مربوط به 42.5 میلیون جمعیت کشور است. رایزنی های زیادی کردیم و الان هم در کمیسیون تلفیق مشغول هستیم که امیدواریم محقق گردد. حداقل به افزایش 30 درصدی اعتبار هستیم تا بتوانیم پاسخ حداقلی بدهیم.

وی ادامه داد: نظام سلامت کشور طوری طراحی شده که در بخش خصوصی نزدیک به 95 درصد بیماران سرپایی را پوشش می دهد و 5 تا 6 درصد بیماران سرپایی به بخش دولتی مراجعه می نمایند. حداقل احتیاج داریم که در بخش ویزیت نزدیک به 800 میلیارد تومان داشته باشیم تا 70 درصد ویزیت را پرداخت کنیم. این مطالبه ما از مجلس است که بتوانیم پرداختی از جیب مردم را کم کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نسخه الکترونیک فرصتی بسیار مهم برای کشور است ، پرداختی های بیمه سلامت به روز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه الکترونیک فرصتی بسیار مهم برای کشور است ، پرداختی های بیمه سلامت به روز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید