11 فیلم عاشقانه برتر قرن اخیر به تفکیک دهه

به گزارش وبلاگ بیازیان، کمتر کسی است که فیلم عاشقانه دوست نداشته باشد. اگرچه در سال های اخیر و به طور ویژه در دو دهه اخیر محبوبیت ژانر عاشقانه نسبت به گذشته کمتر شده - چرا که عشق دیگر از اساس خریداران و باورمندان کمتری دارد - اما خود ژانر هنوز زنده است، حتی اگر به علت کمبود گزینه، سخت بتوان فیلم عاشقانه برتر قرن را در دو دهه اخیر پیدا کرد. این در حالی است که انتخاب فیلم عاشقانه برتر در دهه های پیش از آغاز قرن بیست و یکم به علت فراوانی گزینه سخت است.

11 فیلم عاشقانه برتر قرن اخیر به تفکیک دهه

اما علت این جذابیت، با توجه به اینکه ژانرهای دیگر سینمایی حتی سرگرم نماینده تر و هیجان انگیزتر هستند، چیست؟ از آنجا که عشق یک پدیده جهانی است، فیلم عاشقانه یا رمانتیک این قابلیت را دارد که از مرزها فراتر رود، با فرهنگ ها و احساسات مختلف آدمی ارتباط برقرار کند و هر کس از هر جای جهان که باشد، برداشت خاص خودش را از آن داشته باشد. با این حال، درک عشق یا یک داستان عاشقانه به همین سادگی ها هم نیست. با وجود جهانی و همگانی بودن این پدیده، و بی شمار تحقیق و مقاله تحلیلی و نظریه پردازی و داستانی که در رابطه با عشق نوشته شده است، هنوز هم نمی توان به تعریف دقیق و درستی دست کم در عمل و به لحاظ اجرایی درباره اش رسید.

بسیاری از چهره های تاریخی کوشش نموده اند احساس عشق را تحلیل، درک و کالبدشکافی نمایند، اما در بسیاری موارد پیروز نشده اند، بنابراین به ضرب المثل قدیمی عشق احساس است که می توان لمسش کرد، قابل درک نیست اکتفا نموده اند. لیست زیر 11 فیلم عاشقانه برتر قرن اخیر را به تفکیک دهه معرفی می نماید؛ از عشق ناممکن و عشق با خیانت تا عشق قدیمی، عشق در زمانه مدرن، هر یک از این فیلم ها سعی نموده اند به نوبه خود به تعریف و نمایشی ملموس از عشق دست یابند و تا حد زیادی پیروز بوده اند.

11. طلوع: آواز دو انسان؛ دهه 1920 (Sunrise: A Song of Two Humans)

  • سال اکران: 1927
  • کارگردان: فریدریش ویلهلم مورنائو
  • بازیگران: جورج اوبرایان، جنت گینور، مارگارت لیوینگستون، ادی بولند، آرتور هاوسمن، سلی آیلرس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98 از 100

فیلم کلاسیک صامت اف.دابلیو مورنائو داستان مردی روستایی (جورج اوبرایان) را روایت می نماید که از همسر خودش (جنت گینور) خسته شده است و شیفته زنی شهری (مارگارت لیوینگستون) می شود. زن شهری مرد را متقاعد می نماید که برای بودن با هم همسرش را غرق کند و این دو با هم به شهر فرار کند. اما مرد هنگام اجرای نقشه پشیمان می شود و با زنش یک روز عاشقانه را در شهر می گذراند و دوباره عاشقش می شود. آن ها در راه بازگشت با توفان می شوند و مرد که زنش را گم نموده، به روستا بازمی شود، غافل از اینکه روستاییان زن را یافته اند. زن شهری به شهر بازمی شود و شب پراضطراب با طلوع آفتاب به سرانجام می رسد.

10. روشنایی های شهر؛ دهه 1930 (City Lights)

  • سال اکران: 1931
  • کارگردان: چارلی چاپلین
  • بازیگران: چارلی چاپلین، ویرجینیا چریل، فلورنس لی، هری مایرز، جین کارپنتر، دابلیو. سی. رابینسون
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 95 از 100

روشنایی های شهر یکی از به یادماندنی ترین فیلم های چارلی چاپلین است. فیلم صامت که بی هیچ کوششی پیروز می شود طیف وسعی از احساسات را بدون دیالوگ به مخاطب منتقل کند. و ثابت می نماید که حقیقتاً به عمل کار برآید به سخن دانی نیست. فیلم داستان آقای ولگرد ساده دل را روایت می نماید که عاشق دختر گل فروش نابینایی شده است و با یاری یک دائم الخمر دمدمی مزاج پولدار برای درمان چشمان او، شروع به جمع کردن پول می نماید.

کتاب چارلی چاپلین چه کسی بود؟ اثر پاتریشیا برنان دموت نشر فاطمی

48,000

تومان

کتاب زندگی پدرم چارلی چاپلین اثر چارلز چاپلین

95,000

71,250

تومان

محصولات چارلی چاپلین در وبلاگ بیازیان

مشاهده همه

9. کازابلانکا؛ دهه 1940 (Casablanca)

  • سال اکران: 1942
  • کارگردان: مایکل کورتیز
  • بازیگران: هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید، کلود رینس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 99 از 100

این فیلم عاشقانه برتر قرن پیش همه محبوب است. کمتر سینمارویی است که این فیلم را ندیده یا دست کم اسمش را به عنوان یک فیلم عاشقانه بزرگ نشنیده باشد. کازابلانکا به مقدار ای در تاریخ سینمای جهان مهم است که هنوز ارجاعات زیادی در فیلم ها و سریال ها به آن داده می شود. و عشق نافرجامش در واقع به گونه ای مظهر عشق است. این کلاسیک به یادماندنی داستان مثلث عاشقانه ای است که به موضوعاتی همانند عشق، فداکاری و وظیفه می پردازد.

داستان فیلم در زمان جنگ جهانی دوم، حول یک مهاجر امریکایی خود خواه به نام ریک (هامفری بوگارت) می چرخد که از قضا صاحب یک کافه بار مهم در کازابلانکاست. او که یک روز به طور ناگهانی عشق سابقش (اینگرید برگمان) را دیدار می نماید در کشمکش است که آیا به او و همسر فراری اش از دست نازی ها یاری کند تا از مراکش مستعمره فرانسه فرار نمایند یا نه.

تابلو شاسی گالری استاربوی طرح فیلم کازابلانکا مدل هامفری بوگارت 2

18,000 تومان

مشاهده و خرید

8. تعطیلات رمی؛ دهه 1950 (Roman Holiday)

  • سال اکران: 1953
  • کارگردان: ویلیام وایلر
  • بازیگران: آدری هپبورن، گریگوری پک، ویتوریا کریسپو، میمو پُلی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 95 از 100

این فیلم عاشقانه برتر قرن از دهه 1950، ستاره زیبای دوران کلاسیک سینما آدری هیپبورن را به عنوان نقش اول دارد که به جز زیبایی ظاهری دوست داشتنی اش، نبض فیلم است. فیلم بر اساس تم معروف شاهزاده و گدا (که اینجا برعکس است) داستان دو غریبه از دو طبقه اجتماعی مختلف را روایت می نمایند، که بی آنکه از هویت هم مطلع باشند، عاشق هم می شوند.

شاهزاده خانم آن (هیپبورن) که براى تعطیلات به رم سفر نموده است از زندگى مبادى آداب و خشک دربارى خسته شده است. پزشکش به او توصیه می نماید که استراحت کند اما شاهزاده خانم زیبا یک از دست نگهبانان فرار می نماید،به تنهایى برای گردش به شهر می رود و آنجا با خبرنگارى امریکایى به نام جو (گریگوری پک) آشنا می شود و عاشقش می شود.

تابلو مدل فیلم آدری هپبورن roman holiday W383

60,000 تومان

مشاهده و خرید

7. داستان وست ساید؛ دهه 1960 (West Side Story)

  • سال اکران: 1961
  • کارگردان: جروم رابینز، رابرت وایز
  • بازیگران: ناتالی وود، ریچارد بیمر، جرج چاکریس، ریتا مورنو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 95 از 100

داستان وست ساید موزیکال به یادماندنی و محبوب دهه 1960، که به تازگی یک بازسازی از آن را هم به کارگردانی استیون اسپیلبرگ دیدیم، بیش از هر چیز بازگویی مدرن داستان رومئو و ژولیت ویلیام شکسپیر است. این فیلم که همان تم های نمایشنامه شکسپیر را دارد، در اواخر تابستان 1957، در خیابان های منهتن و بحبوحه رقابت بین دو گروه مهاجر لاتین می گذرد.

هر دو گروه تصمیم می گیرند در گردهمایی آخر شب به یکدیگر قدرت خود را نشان دهند. در کشاکش پایکوبی و قدرت نمایی اتفاقی می افتد که فراتر از توان هر دو گروه هست. دختری معصوم از یک گروه و پسری از گروه دیگر که بزهکاری را کنار گذاشته است، عاشق هم می شوند و این عشق در دعواهای میان گروهی به قیمت جانشان تمام می شود.

6. آنی هال؛ دهه 1970 (Annie Hall)

  • سال اکران: 1977
  • کارگردان: وودی آلن
  • بازیگران: وودی آلن، دایان کیتن، تونی رابرتس، کارول کین، پل سایمون، شلی دووال، کریستوفر واکن، کالین دوهرست، جنت مارگولین
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 97 از 100

برترین و مهم ترین فیلم وودی آلن به اعتقاد بسیاری از منتقدان و هواداران این فیلمساز که جایزه برترین فیلم اسکار را هم در کارنامه خود دارد، تماشایش برای تمام علاقه مندان به ژانر عاشقانه واجب است. آلن با همان رویکرد مضحک و خنده دارش به کمدی، رابطه عاشقانه را هم با نگاه پوچ انگارانه اش به تصویر می کشد و روی مرز میان واقعیت و ستایر (هجو) قدم برمی دارد. در فیلم آلن نقش آلوی سینگر کمدین دست پاچه و عصبی نیویورکی، را بازی می نماید که قصه رابطه عاشقانه اش را با آنی هال خل و چل (دایان کیتون) را تعریف می نماید.

با توجه به اینکه آلن و کیتون در زندگی واقعی هم رابطه عاشقانه داشتند، آنچه این فیلم را مهم و متمایز می سازد، تمایل او به بازتات بی رحمانه نواقص و اشتباهات خودش است که برخلاف ماهیت رؤیاگونه و بی نقص بیشتر فیلم های عاشقانه، تصویری متزلزل واقع بینانه و باورپذیری از عشق و زندگی به نمایش می گذارد، و چون با چاشنی طنز این کار را می نماید تماشای آنی هال را به تجربه ای منحصربه فرد و تکرارشونده تبدیل می نماید. در هر بار تماشای این فیلم می توان نکته ای تازه و طنزی تازه در آن یافت.

کتاب یک فیلم، یک جهان: آنی هال اثر پیتر کووی نشر خوب

20 %

32,000

25,600 تومان

مشاهده و خرید

5. پایکوبی کثیف؛ دهه 1980 (Dirty Dancing)

  • سال اکران: 1987
  • کارگردان: امیل آردولینو
  • بازیگران: پاتریک سوویزی، جنیفر گری، جیمز کومس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 72 از 100

فیلمی سراسر اشتیاق و تنش خالص که در عین حال لطیف و معصوم هم هست. داستان عاشقانه ای که به طرفه العینی شکل می گیرد، تو را از جا بلند می نماید، دور سرش می چرخاند و بعد آرام روی زمین می گذارد. فیلم داستان فرانسیس دختر نوجوان هفده ساله ای را روایت می نماید که در تابستان 1963 برای گردش و مسافرت به همراه خانواده اش به شمال نیویورک می روند. پدرش یک دکتر است و از فرانسیس انتظار دارد که به دانشگاه برود و با یک دکتر ازدواج کند.

فرانسیس با یک مربی پایکوبی به نام جانی آشنا می شود. رقاصه ای که با جان می پایکوبید باردار می شود و از کار باز می ماند. فرانسیس بدون مطلعی خانواده اش آمادگی خود را برای پایکوبی اعلام می نماید تا با این کار به آن ها یاری کند. جانی می پذیرد، مربی پایکوبی فرانسیس می شود و تمام وقت با او کار می نماید. کم کم بین این دو عشقی شکل می گیرد. اما فرانسیس می ترسد آن را با پدرش در میان بگذارد. چرا که مطمئن است پدرش شرکت نمی کند دخترش با یک مربی پایکوبی ازدواج کند.

4. تایتانیک؛ دهه 1990 (Titanic)

  • سال اکران: 1997
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، کیت وینسلت، بیلی زین، کتی بیتس، فرانسیس فیشر، برنارد هیل، جاناتان هاید
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 88 از 100

مهم ترین فیلم و نقطه عطف کارنامه جیمز کامرون همچنان یکی از برترین فیلم های عاشقانه تمام دوران است. فیلمی که به جز رکوردشکنی در اسکار سرنوشت بازیگران جوانش را به کل عوض و هر دو را تبدیل به ستارگان سینما کرد. تأثیر تایتانیک صرف نظر از زبان و ژئوپولیتیک بر مخاطب عمیق است. بیخود نیز که همه چیزش از ترانه تا چهره بازیگر مرد جوانش تبدیل به جنون آنی شد و یک شبه در سرتاسر جهان تبدیل به یک پدیده شد. سال 1998 اگر این فیلم را ندیده بودی، حتماً از قافله عقب مانده بودی.

فیلم به شکلی خارق العاده و زیبا میل انسان به عشق صرف نظر از طبقه یا نژاد را با بازی های خالصانه و صادقانه ای از لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت به نمایش می گذارد. داستان حول دختر اشراف زاده ای به نام رز می گذرد که در سفر با کشتی تایتانیک، کشتی ای که قرار است سرنوشتی سیاه برایش رقم بخور، عاشق پسری هنرمند اما فقیری به نام جک می شود.

تابلو آتریسا طرح پوستر فیلم titanic مدل ATm494

60,000 تومان

مشاهده و خرید

3. در حال و هوای عشق؛ دهه 2000 (In the Mood for Love)

  • سال اکران: 2000
  • کارگردان: وونگ کار وای
  • بازیگران: مگی چانگ، تونی لیانگ، جو چیانگ، چین تسی-آنگ
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91 از 100

این فیلم عاشقانه برتر قرن فیلمی مهم در شروع قرن بیست و یکم از کارگردان وونگ کار وای است که پیروز شد سینمای مدرن آسیا را به جهان بشناساند. این فیلمساز آسیایی در جهان در حال و هوای عشق حساسیت ها و ظرافت های شرقی را با جلوه های بصری نئونی و صدای آرام بخش ویلون در پس زمینه به نمایش گذاشته است، و تماشای فیلم را تبدیل به تجربه ای دگرجهانی نموده است. فیلم داستان دو همسایه، زن و مردی را روایت می نماید که پس از پی بردن به اعمال خیانت کارانه همسران خود، رابطه ای را با هم شروع می نمایند، با این تصمیم که اعمال خطاکارانه زوج هایشان را تکرار ننمایند و دوست بمانند.

2. جنگ سرد؛ دهه 2010 (Cold War)

  • سال اکران: 2018
  • کارگردان: پاوو پاولیکوفسکی
  • بازیگران: یوانا کولیگ، آدام فرنتسه، توماش کات، آدام وُرونوویچ
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92 از 100

در بحبوحه جنگ سرد در لهستان جنگ زده، یک کارگردان نمایش موزیکال به نام ویکتور (توماش کات) با خواننده جوانی (یوانا کولیگ) آشنا می شود. این زوج که بسیار با هم متفاوتند، رابطه عاشقانه داغی را با هم شروع می نمایند که در لهستان، برلین، یوگسلاوی و پاریس روایت می شود. جنگ سرد قصه ای با ویژگی های حماسه های افسانه ای است که حکایت وصل و فصل های مکرر رابطه زوجی دوست داشتنی از دو قطب مخالف را روایت می نماید.

1. بدترین آدم جهان؛ دهه 2020 (تا به این لحظه) (The Worst Person in the World)

  • سال اکران: 2021
  • کارگردان: یواخیم تری یر
  • بازیگران: آندرش دانیلسن لی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 96 از 100

یک فیلم بلوغ جسورانه که با وسواس و موشکافانه از درد بزرگ شدن و مواجهه و کنار آمدن با واقعیت می گوید. فیلم داستان چهار سال از زندگی جولی، زن جوانی را روایت می نماید که در مسیر آشفته زندگی عاشقانه خود حرکت و برای یافتن مسیر پیروزیت شغلی خود کوشش می نماید. او در این مسیر متوجه می شود که مهم ترین رابطه زندگی اش، یعنی رابطه با خودش را فراموش نموده است. بنابراین به تدریح وادار می شود نگاهی واقع بینانه به شخصیت واقعی خود داشته باشد.

منبع: movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "11 فیلم عاشقانه برتر قرن اخیر به تفکیک دهه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 فیلم عاشقانه برتر قرن اخیر به تفکیک دهه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید