آوازه غذاهای ایرانی در کتاب سرآشپز آمریکایی(بخش اول)

به گزارش وبلاگ بیازیان، غذاهای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب ایرانی در حین اینکه با ذایقه های بسیاری سازگار بوده و دهان خیلی ها را آب می اندازد از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و تنظیم لیستی از غذاهای ایرانی شاید چندان کار ساده ای نباشد.

در هر صورت غذاها و خوراکی های هر کشور می تواند به خودی خود و یا در کنار سایر عناصر، از جاذبه های توریستی کشور محسوب گردد. در کشور ما ایران نیز تنوع غذاها، طرز طبخ خوراک ها، مواد تشکیل دهنده و … آنقدر منحصربه فرد است که یک سرآشپز آمریکایی پس از سفر به ایران و مشاهده غذاهای متنوع و بی نظیر ایرانی کتابی با نام آشپزخانه تازه پارسی به چاپ رسانده است و در آن در خصوص غذاهای پرطرفدار و سنتی ایران شرح داده است. در این مطلب به گزیده ای از توصیفات این سرآشپز آمریکایی اهل منتهن که لوئیزا شافیا نام دارد می پردازیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آوازه غذاهای ایرانی در کتاب سرآشپز آمریکایی(بخش اول)

1- خورشت فسنجان

فسنجان خورشتی نمادین و جزء جدایی ناپذیر غذاهای ایرانی به خصوص در عروسی ها و مهمانی هاست. این غذا ترکیب دلپذیزی از رب انار، پیاز، گردو و گوشت مرغ یا اردک است. پیاز و گردو در رب غلیظی از انار به آرامی پخته می گردد و سس غلیظی به دست می دهند. گاهی برای طعم دار کردن این خورشت از زعفران و دارچین نیز استفاده می گردد و برخی اوقات برای ایجاد تعادل در طعم خورشت، کمی شکر به آن اضافه می کنند.

خورشت فسنجان داستان و پیشینه دور و درازی دارد. باستان شناسان در بقایای پرسپولیس و تخت جمشید، کتیبه ها و سنگ نوشته هایی یافته اند که در تعدادی از آنها به مواد اولیه آشپزخانه امپراتوری اشاره شده است. روی یکی از این کتیبه ها مواردی چون: انار، گوشت مرغ و گردو دیده می گردد که هر سه مواد اصلی پخت خورشت فسنجان می باشد.

2- خورشت بادمجان

خورشت بادمجان با آن رنگ قرمز و طلایی براقش با گوجه فرنگی و زردچوبه پخته می گردد و از غذاهای بسیار محبوب ایرانیان است. بر روی خورشت لایه براقی از روغن و آب خورشت به چشم می خورد که نشان می دهد خورشت ساعتها در روغن و بقیه مواد به آرامی بر روی گاز پخته شده است. با مزه کردن این خورشت، بیش از هر چیز، مزه ترش و تیز گوجه فرنگی، آب لیمو و گاهی مزه آبغوره را حس می کنید. برای پخت بادمجان ابتدا خودش را در روغن سرخ یا گریل می کنند و سپس با گوشت گوسفند، پیاز، گوجه فرنگی و ادیه جات آن را می پزند. بادمجان نیز مانند تمام خورشت های ایرانی غلیظ بوده و همراه با برنج و بوسیله قاشق صرف می گردد.

3- باقالی پلو

در فرهنگ غذایی ایرانی، اگر برنج را با کره و زعفران طبخ نموده و به آن چلو می گویند و اگر برنج را با مواد دیگری بپزند نامش را پلو می گذارند. موادی چون گیاهان معطر، لوبیاها، سبزیحات، میوه های خشک ، مغزها و دانه ها، گوشت و حتی رشته فرنگی گزینه هایی برای مخلوط کردن با برنج است که در نهایت یک غذای کامل محسوب می شوند. یکی از انواع پلوها، باقالی پلو است که در فصل بهار هواداران بسیاری دارد. چرا که باقالی ها در این فصل تازه هستند و با پخت همراه برنج بسیار مناسب و لذیذ می گردد.

اگر ظرفی از باقالی پلو پیش روی تان بگذارند، رنگ سبزش پیش از هر چیز خودنمایی می نماید. اغلب باقالی پلو را با گوشت لخم و لطیف بره می پزند و گاهی نیز با گوشت بره و استخوانش سرو می کنند. باقالی پلو با عطر خوشبویی از زعفران همراه است که البته پیش از سرو نیز بر روی آن نیز به آن پلوی زعفرانی اضافه می کنند.

منبع: الی گشت

به "آوازه غذاهای ایرانی در کتاب سرآشپز آمریکایی(بخش اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آوازه غذاهای ایرانی در کتاب سرآشپز آمریکایی(بخش اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید