پذیرایی به سبک غیربومی در مازندران

به گزارش وبلاگ بیازیان، استقبال گردشگران از یک مکان با عنوان مقصد گردشگری تنها به تماشا جاذبه های طبیعی و تاریخی ختم نمی گردد و تجربه مصرف غذاهای سنتی یکی دیگر از نیازها برای رقم خوردن خاطره خوش سفر به هر منطقه است.

پذیرایی به سبک غیربومی در مازندران

منطقه ها صاحب نام در صنعت توریستی از غذاهای سنتی به عنوان بخش عایدیزای این صنعت استفاده می نمایند و از این طریق افزون بر یاری به توسعه توریستی هر جغرافیای انسانی، فرهنگ خود را نیز تبلیغ می نمایند.

به استناد آمارهای سازمان توریستی دنیای وابسته به سازمان ملل بیشتر از 80 درصد توریستان در دنیا آشنایی با سبک های مختلف آشپزی و خوردن غذاهای سنتی را از فاکتور های مهم برای سفر خود می دانند و به استناد آمار همین سازمان 30 درصد عایدی کل توریستی دنیا وابسته به صنایع غذایی است.

تاثیر غذا، خوراک و نوشیدنی بر جذب توریست به گونه ای است که غذا به عنوان یکی از نمادهای اصلی معرف و نشانه فرهنگ، سنت، خلق و خو و دیدگاه های زیستی مردمان هر جامعه محسوب می گردد و در صورتی که هدف توریستان را آشنایی با فرهنگ، سنت و صبغه تاریخی هر خطه بدانیم، غذاهای بومی و محلی در این زمینه یار و پیغام رسان خوبی می توانند باشند.

مازندران از تنوع غذایی بسیاری برخوردار است و به علت رونق کشاورزی و دامپروری غذاهای محلی و بومی مازندران هنوز در خانه های این استان پخت می گردد و خوشبختانه مازنی ها از غذاهای ریشه دارشان غافل نشدند.

غذاهایی مانند گرماس، کئی پلا (کدو پلو)، ماهی شکم پر، انارتیم پهلو، کرک بپرس، هلی قورو، ملا قرمه، لوه کباب (کباب دیگی)، شامی بابلی، کچلیک هاوریش، ته چین پلا، بنه بزه آش، آش ترش، آش اگره و دیگر غذاها که در بین مردم بومی به خصوص منطقه ها روستایی بسیار مرسوم است اما به زحمت در چند رستوران انگشت شمار سرو می شوند.

متاسفانه با وجود رشد توریستی و حتی ایجاد خانه های بومی برای استقبال از توریستان که نمایش سبک، شیوه و تغذیه بومی مردم استان را ضروری می نماید، باز هم شاهد غذاهای حاضری یا غیر بومی بر سر سفره توریستان هستیم که در هر رستوران و یا آشپزخانه ای در سراسر کشور می گردد پیدا کرد.

نگاهی به منو رستوران ها از ضعیف ترین تا لوکس ترین آنها نیز صف طولانی غذاهای غیر بومی همانند انواع کباب، قرمه سبزی، قیمه و انواع دیگر غذاها جایی برای غذاهای بومی مازندرانی نگذاشته است.

*نگاهی به غذاهای بومی مازندران

**کئی پلا

این غذا که یکی از غذاهای منحصر به فرد مازندران است با برنج محلی، کدو حلوایی، شکر، کره، پیاز و گردو خرد شده تهیه می گردد. این غذای محلی که در تمام نقاط استان به یک شیوه پخته می گردد سرشار از مواد مغذی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن می باشد.

**انار تیم پهلو

بیشتر غذاهای مازندرانی با انار و گردو عجین است، چه اینکه در سراسر این خطه سبز، درختان انار ترش وحشی می روید و محصولش اغلب رایگان در اختیار مردم این دیار قرار می گیرد و رب انار پای ثابت غذاهای محلی است. انار تیم پهلو یا خورشت ناردون با گوشت پرندگان بومی مانند اردک، غاز، مرغ به همراه تخم انار ترش، پیاز، گردوی آسیاب شده و رب انار درست می گردد.

**لوه کباب

یکی از غذاهای سنتی در روستاهای مازندران لوه کباب یا کباب دیگی است که در مراسم ولیمه و عروسی درست می گردد. این غذا از گوشت تازه گوسفند به همراه پیاز خرد شده و زردچوبه داخل قابلمه با حرارت کم درست می گردد.

**شامی بابلی

سبزی در شامی بابلی حرف اول را می زند؛ جعفری، تره، شنبلیله، زلنگ اناریجه، گشنیز، سیر، سرسم و اوجی (پونه کوهی) از ترکیب سبزی های این غذا هستند. گوشت گوساله، نخود، لپه، مغز گردو، پیاز، سیب زمینی و تخم مرغ از شامی بابلی غذایی مقوی و کامل می سازد که از غذاهای پرطرفدار مازنی ها به شمار می رود.

از آنجایی که استفاده از غذاهای غیر بومی در رستوران ها امروز از یک موضوع مالی به یک موضوع فرهنگی تبدیل شد تنها راه چاره آن اقدامات فرهنگی است. در بخش نخست باید این باور در رستوران داران مازندران نهادینه گردد که پذیرایی از توریستان و مردم با غذاهای بومی، محلی بخش اصلی زنده نگه داشتن هویت و فرهنگ مازندران است.

در طرف دیگر باید در ذائقه توریستان ایجاد میل به غذاهای بومی و محلی مازندران به عنوان یک برنامه بلند مدت و سیاست توریستی دنبال گردد. برنامه هایی شامل تبلیغات غذاهای بومی و محلی مازندران در رسانه ها و فضای مجازی، برنامه های توریستی، انتقال از مردم مازندران به مردم استان های دیگر از مهم ترین اقدامات فرهنگی است که می توان به آن اشاره نمود.

منبع: ایرنا زندگی

به "پذیرایی به سبک غیربومی در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پذیرایی به سبک غیربومی در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید