اجرای طرح دستیار فناوری در پارک های علم و فناوری

به گزارش وبلاگ بیازیان، علی خیرالدین امروز در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور گفت: ایران در فراوری علم در سال 2020، رتبه 16 در دنیا و اول در منطقه را دارد. بعلاوه ایران در شاخص نوآوری در رتبه 60 در سال 2021 قرار گرفته است.

اجرای طرح دستیار فناوری در پارک های علم و فناوری

معاون فناوری وزیر علوم با اشاره به ضرورت ایجاد معاونت فناوری و نوآوری گفت: بهبود و ارتقا شاخص های فناوری، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری و بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری از ضرورت های راه اندازی این معاونت به شمار می رود.

وی ماموریت معاونت فناوری را تسهیلگری و بهبود ساختارهای اکوسیستم فناوری نوآوری و کارآفرینی با موضوع دانشگاه ها و پارک ها به وسیله گفتمان سازی و تعامل ذی نفعان مطرح کرد و گفت: حمایت هدفمند از واحدهای فناور مراکز رشد و پردیس های فناوری، شبکه سازی و تقویت روابط تعاملات با بازیگران خارجی، حمایت از دانشگاه های کارآفرین و جامعه محور و بعلاوه حمایت از پارک های دلیل فناوری ماموریت محور از مهمترین برنامه های راهبردی این معاونت به شمار می رود.

وی اضافه نمود: توصیه ما این است که مدیر فناوری ذیل معاون پژوهشی و فناوری تعریف گردد اما دانشگاه ها بسته به شرایطشان خودشان در هیات امنا می توانند در این رابطه تصمیم بگیرند.

معاون فناوری وزارت علوم اظهار داشت: توصیه جدی ما این است که روسای پارک ها عضو شورای دانشگاه و رئیس دانشگاه عضو شورای پارک باشند و به همین دلیل قرار است تغییراتی در آیین نامه ها ایجاد گردد.

خیرالدین برنامه عملیاتی معاونت فناوری را صادرات و تعاملات بین المللی، آمایش فناوری و ماموریت گرایی پارک ها، گرنت فناوری، توسعه فناوری های نرم و اصلاح آیین نامه ارتقا اعلام نمود.

وی ادامه داد: اهم اقدامات جاری نیز عبارت است از پیگیری تشکیل پردیس های تخصصی، اصلاح آیین نامه ارتقا و اضافه کردن بندی تحت عنوان فعالیت های فناوری و نوآوری، اصلاح پایه تشویقی اعطای هیات علمی برای فعالیت های فناوری و نوآوری.

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که بیش از 40 درصد بیکاران، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: بعلاوه بیش از 60 درصد آموزش دیدگان مهارتی جذب بازار کار می شوند و بیش از 50 هزار نفر از فارغ التحصیلان در واحدهای فناور اشتغال دارند.

وی با اشاره به طرح دستیار فناوری گفت: در این طرح دانشجویان یک دوره زمانی 6 ماهه کار دانشجویی در شرکت های فناور و دانش بنیان می گذرانند و در آن مبلغ ماهیانه یک میلیون تومان به دانشجویان کارشناسی، 2 میلیون تومان به دانشجویان ارشد و 3 میلیون تومان به دانشجویان دکتری پرداخت می گردد. آیین نامه این طرح نوشته شده و تا آخر هفته هم ابلاغ می گردد. به 10 پارک علم و فناوری به صورت پایلوت مبالغ حمایتی پرداخت شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اجرای طرح دستیار فناوری در پارک های علم و فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح دستیار فناوری در پارک های علم و فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید