تاثیر بلندمدت ویروس کرونا بر ریه چیست؟

به گزارش وبلاگ بیازیان، در انگلیس مطالعه سراسری جدیدی به سرپرستی متخصصان امپریال کالج لندن شروع شده است که به آنالیز اثرات منفی و بلندمدت کووید-19 بر ریه ها می پردازد.

تاثیر بلندمدت ویروس کرونا بر ریه چیست؟

این مطالعه که با عنوان مطالعه بینابینی بیماری ریوی کووید طولانی در انگلیس (UKILD-Long COVID) معرفی شده، بر عارضه التهاب و لطمه به بافت ریه و یافتن راه درمان و جلوگیری از ناتوانی در مبتلایان به کووید-19 طولانی، تمرکز می نماید.

بیماران مبتلا به کووید-19 طولانی از عوارض ناشی از لطمه به بافت ریه از جمله تنگی نفس، سرفه، خستگی شدید و محدودیت توانایی ورزش حتی ماه ها پس از پشت سر گذاشتن عفونت، شکایت دارند. داده هایی که اداره آمار ملی انگلیس هفته گذشته منتشر کرد، نشان داد که بیش از یک میلیون نفر در این کشور با عوارض کووید طولانی درگیر هستند.

گزارش اداره آمار ملی انگلیس اعلام نموده است که این عوارض بر کیفیت زندگی روزمره 674 هزار نفر اثر گذاشته است. همچنین 200 هزار نفر از مبتلایان به کووید طولانی می گویند که توانایی آن ها برای فعالیت های معمولی زندگی روزمره به شدت محدود شده است.

به گفته نهاد پژوهش و ابتکار بریتانیا، حامی اقتصادی این مطالعات، نوع حاد کووید-19 می تواند به بافت ریه صدمه بزند و آسیب این عضو حیاتی و در نتیجه، مسائل تنفسی را سبب گردد. این به معنای آن است که بیمار در بلندمدت به تنگی نفس و دشواری در انجام امور روزمره زندگی دچار می گردد. در اصطلاح پزشکی به التهاب و لطمه به بافت ریه، فیبروز ریه گفته می گردد.

شواهد اولیه حاکی از آن است که ریه 20 درصد بیماران ترخیص شده از بیمارستان، لطمه می بیند اما جزئیات بیشتر از تاثیر آن در افرادی که دچار کووید طولانی می شوند، نامعلوم است.

پرفسور ژیزلی جنکینز که سرپرستی این مطالعه را برعهده دارد می گوید: این مطالعات به ما یاری می نماید که عوارض شایع کووید طولانی و اثرات آن بر دستگاه تنفسی را دریابیم و برای بیمارانی که در نتیجه ابتلا به کووید-19 به التهاب مزمن ریوی دچارشده اند، راه درمانی پیدا کنیم. تنگی نفس برای بسیاری از بیماران مبتلا به کووید طولانی به ویژه هنگام فعالیت، یک مشکل عظیم است. در افرادی که بافت ریوی آنان بیشتر صدمه دیده است، این یک بیماری مخرب است اما ما هنوز از تعدد موارد و طول عواقب این عارضه بی اطلاعیم. حتی اگر عواقب بلندمدت آن از لطمات ریوی مشابه با آنفلوآنزا وخیم تر نباشد اما تعداد کسانی که به کووید-19 مبتلا شده اند بسیار زیاد است.

آماندا سالوُوِی، وزیر علوم انگلیس نیز در این باره می گوید: این مطالعات که در سطح کشوری انجام می گردد، تاثیرات کامل کووید-19 در لطمه زدن به بافت ریه را آنالیز می نماید و امیدواریم به درمان های جدیدی که می تواند برای کلیه بیماران در سراسر دنیا مفید باشد، یاری کند.

بنابر گزارش ایندیپندنت، در این مطالعات، روی حدود 250 بیمار دارای عوارض ریوی پس از سه تا 12 ماه از ابتلا به کووید-19، مطالعه خواهد شد. بعضی از این بیماران با دستگاه بسیار پیشرفته زِنُون ام آرآی اسکن می شوند که تاثیر فعل و انفعالات گازی داخل ریه را نشان می دهد. این مطالعات ابتدا به مدت یک سال شرایط بیماران را مورد ارزیابی قرار می دهد و سپس با توجه به سابقه مریض، برای مدت زمان طولانی تری ادامه خواهد یافت.

منبع: همگردی

به "تاثیر بلندمدت ویروس کرونا بر ریه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر بلندمدت ویروس کرونا بر ریه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید