راهنمای خرید دنا و مقایسه انواع تیپ های آن

به گزارش وبلاگ بیازیان، کدام مدل از دنا را بخریم؟ با بزرگ تر شدن خانواده دنا، خیلی ها سرگردانند و نمی دانند کدام یک از انواع تیپ های دنا را بخرند. بنابراین، در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع دنا را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپ های مختلف آن چه فرقی با یکدیگر دارند.

راهنمای خرید دنا و مقایسه انواع تیپ های آن

قبل از اینکه فراوری پژو 405 بعد از کش وقوس های زیاد و پس از حدود 30 سال پایان با رضایت گروه ایرانی سازنده اش متوقف گردد، اتفاقات زیادی برای آن افتاد. البته همچنان این مدل ماشین در بازار به صورت صفر و به خاطر فراوریات قبلی قابل خرید است، اما پیروزیت سال های گذشته این محصول باعث طراحی و ساخت چندین مدل داخلی بر روی پلتفرم آن شد که تقریباً هرکدام قبل از ارائه، به عنوان خودروی ملی تبلیغ شد.

ایران خودرویکی از این ماشین های مشابه را با کلی سروصدا و در سال 1393 با نام دنا معرفی کرد؛ سدانی که برخلاف تفاوت ظاهری محسوس با پژو 405، شباهت های مشخصی با سمند و 206 صندوقدار دارد. دو سال بعد از مدل معمولی آن، نسخه پلاس و سال بعد یعنی 1396، مدل پلاس توربو رونمایی شد. امروز در بازار ماشین های نو، 4 مدل از این ماشین را می توان خرید.

در مطلب امروز به معرفی مدل ها و بیان تفاوت انواع دنا و دنا پلاس و دنا پلاس توربو (دنده ای و اتوماتیک) خواهیم پرداخت.

معرفی انواع دنا و مشخصات آن ها

در طی این سال ها، دنا شاید تغییرات جزئی و کلی بسیاری را تجربه نموده است؛ خودرویی که عنوان لوکس ترین و فول آپشن ترین خودروی ایرانی را یدک می کشد. همین موضوع باعث شده که طی این سال ها تنوع مدل های دنا با امکانات و تجهیزات مختلف افزایش یابد و در نتیجه، بسیاری از افراد در زمان خرید این خودرو، دچار شک و تردید شوند و این سوال برایشان پیش بیاید که کدام مدل دنا را باید بخرند؟

در هر صورت در این راهنمای خرید دنا قصد داریم به معرفی انواع مدل های دنا بپردازیم و تیپ های آن را با یکدیگر مقایسه کنیم.

1 - دنا معمولی

برای پرداختن به تفاوت تیپ ها و انواع دنا از مدل معمولی آن آغاز می کنیم. اولین عضو این خانواده درست در سال هایی به بازار آمد که بازار پژو 405، سمند و البته 206 صندوقدار به طور کامل رو به ناامیدی می رفت؛ خریداران دیگر تمایل زیادی به خرید این ماشین ها با چهره های تکراری نداشتند و به همین علت دنای ایران خودرو برای اینکه عرصه را به محصولات نو و مجذوب کننده چینی نبازد، پا به صحنه گذاشت.

با وجود تمام تبلیغات گسترده قبل از ورود این خودرو، نتیجه کار اما چندان پیروزیت آمیز نبود. دنا باز هم بر روی پلتفرم 405 ساخته شد و برخلاف چهره نو، مورد محبوبی در تاریخ فروش خودروهای داخلی محسوب نمی گردد. نکته قابل توجه که باعث شد لقب خودروی کاملاً داخلی بر روی آن گذاشته گردد، این است که فرایند طراحی دنا کاملاً در داخل انجام شده است و اگر انصاف را در نظر بگیریم، چهره بهتری از سمند و 405 دارد.

نسخه پایه این ماشین با موتور آشنای EF7 و گنجایش 1600 سی سی 4 سیلندر ساخته شده که دارای سطح یورو 4 در آلایندگی است. این ماشین با سقف سرعت حدود 190 کیلومتر، شتاب اولیه بسیار کم 13.5 ثانیه دارد و در 100 کیلومتر حدود 8 لیتر سوخت مصرف می نماید.

دنا معمولی همان طور که پیش بینی می گردد، دارای امکانات چندان زیادی در بخش جانبی و ایمنی نیست و معمولی ترین نسخه از انواع دنا است، اما وجود 2 عدد کیسه هوا، سیستم ضدسرقت، سنسور عقب، مه شکن جلو و عقب، نمایشگر 7 اینچی و تهویه اتومات از نکات قابل توجه در این محصول است. دنا معمولی تعلیق ایدئالی ندارد و سطح کیفی ساخت و عایق بندی آن خیلی خوب نیست.

2 - دنا پلاس ساده

در ادامه آنالیز انواع دنا به دومین نسخه از این خانواده می رسیم. سال 1395 مدل پلاس معرفی گردید و خریداران امیدوار بودند که اتفاقات خوبی نسبت به نسل قبل افتاده باشد. ظاهر و کلیت رخ ماشین تغییری ننموده بود، اما جزئیات کوچکی مثل چراغ های جلو و عقب دچار تفاوت های ریز شده بود؛ جلوپنجره اسپرت و بزرگ تر و خطوط منحنی به نمای جانبی اضافه شده بود. درنهایت پلاس خیلی کم نسبت به نسخه پایه مجذوب کننده تر و دلنشین تر شده بود.

در مشخصات فنی اما هیچ تفاوتی بین ادوات این دو برادر دیده نمی شد و موتور و گیربکس دستی 5 دنده آن به همان شکل روی این ماشین گذاشته شد؛ هرچند که بسیاری از خریداران و کارشناسان معتقدند کیفیت ساخت و عایق بندی پلاس از نسخه معمولی بهتر است. به نظر تنها تمایز در بخش فنی بین این دو خودرو، وجود سیستم ترمز ABS و EBD در پلاس است.

در این راهنمای خرید دنا باید اشاره کنیم که در طراحی داخلی نیز با تماشا تریم رنگ و اتاقک یک شکل و بعلاوه فرمان، متوجه شباهت دقیق هر 2 نسخه می شویم و تفاوت زیادی در این قسمت دیده نمی گردد. درمورد امکانات هم پلاس با حفظ آپشن های قبلی، به سیستم قطع اتوماتیک بنزین مجهز شده است که از آتش سوزی این ماشین در موقع تصادف جلوگیری می نماید. بعلاوه سیستم تعلیق عقب از مستقل به اکسل تغییر نموده است که کمی کیفیت رانندگی را بهبود می دهد.

در باقی موارد هم می توان به اضافه شدن 2 کیسه هوای جانبی، سیستم کنترل بخار بنزین، سیستم هشدار ورود غیر مجاز، تنظیم برقی 8 حالته جایگاه های جلو، طراحی نو آینه ها با امکان تنظیم برقی به همراه راهنما، چراغ روشنایی پایین کابین و دوربین و هشداردهنده موانع عقب در پلاس اشاره نمود.

در فراوریات اولیه این نسخه، مانیتوری بزرگ تر از نسل قبل و سانروف 2 حالته نیز وجود داشت که این دو مورد به همراه 2 عدد کیسه هوای جانبی و سیستم مسیریاب و البته کروزکنترل بعدها به وسیله گروه سازنده از روی امکانات کارخانه ای این نسخه برداشته شد و نصب آن ها منوط به سفارش و دادن هزینه اضافه به وسیله مشتری شد. در راندمان و عملکرد موتور و گیربکس پلاس نسبت به مدل پایه نیز هیچ تفاوتی وجود ندارد و میزان سرعت و مصرف سوخت یک میزان است.

3 - دنا پلاس توربو دنده ای

یکی دیگر از انواع دنا که در این راهنمای خرید به معرفی آن می پردازیم، دنا پلاس توربو دنده ای است. تقریباً دو سال بعد از معرفی دنا پلاس ساده، در سال 1397 مدل توربو به بازار رسید.

در ادامه مقایسه انواع دنا باید گفت که در نسخه های توربو فرم شاسی و چهره ماشین هیچ تغییری ننموده است. اگر از کنار به ماشین نگاه کنید، رینگ ها با تغییر سایز، دارای طرحی نو و آلومینیومی شده اند و چند تفاوت بسیار ریز در داخل اتاقک مثل سردنده نو، روکش چرم قرمزرنگ فرمان نیز دیده می گردد.

بی شک فرآیند توربو شدن یک ماشین بزرگ ترین به روزرسانی در مشخصات فنی آن خواهد بود، اما در خصوص دنا این موضوع چندان حرکت بزرگی نیست، چراکه در این مدل نیز همان موتور EF7 قرار گرفته و گروه خودروساز ایرانی فقط به این موتور تکنولوژی توربوشارژ را اضافه نموده اند. با وجود اینکه جعبه دنده تغییر ننموده است، اما همین بهبود موتور باعث شده شتاب اولیه ماشین حدود 3 ثانیه بهتر گردد و به عدد 10 برسد. سقف سرعت آن هم به 200 کیلومتر میل نموده، اما متأسفانه مصرف سوخت این نسخه حدود 2 دهم لیتر نسبت به دو مدل قبلی بیشتر شده است.

در خصوص امکانات رفاهی هم ضمن حفظ آپشن های گذشته، سانروف دوباره به این مدل دنا برگشته و سیستم تهویه در عقب اتاقک نیز مجهز به دریچه است. بلندگوها به 6 عدد افزایش پیدا نموده و سیستم رهیاب و کروزکنترل اضافه شده است. اکنون جایگاه های جلو را می توان در 8 حالت تنظیم کرد. با وجود این تغییرات، کیفیت پایین ساخت و مونتاژ و بعلاوه مواد به کاررفته در داشبورد و اتاقک نکته ای منفی محسوب می گردد.

در ادامه این راهنمای خرید دنا به سراغ نسخه کامل این خودرو، یعنی دنا پلاس توربو اتوماتیک می رویم.

4 - دنا پلاس اتوماتیک توربو

آخرین گزینه ای که در این راهنمای خرید دنا به معرفی آن می پردازیم، دنا پلاس توربو اتوماتیک است که شاید کامل ترین نسخه از انواع دنا باشد. در کنار نسخه توربو دنده ای، نوع اتوماتیک آن هم معرفی گردید که البته تحویل آن به بازار تا حدود سال 1399 طول کشید. این مدل هم به لحاظ چهره شبیه به نوع دنده ای است و تغییر خاصی ننموده است. در خصوص تفاوت تیپ های دنا هنگام صحبت از پلاس توربو اتوماتیک، می توان گفت که اکنون در اتاقک به جای یک فرمان هیدرولیکی، یک فرمان برقی قرار گرفته است.

چند آپشن کوچک مثل نمایشگر دمای محیط، مانیتور بزرگ تر با GPS و نویگیشن، شیشه های جانبی مجهز به گرمکن با قابلیت آنتی ترپ، شیشه دودی عقب، دی لایت، قابلیت تنظیم ارتفاع نور از داخل کابین و فناوری روشنایی موقت برای مکان های تاریک به این نسخه اضافه شده است.

پلاس توربو اتوماتیک به جای گیربکس دستی، نوع اتومات 6 سرعته دارد که با هماهنگی موتور می توان از 2 حالت رانندگی اضافه یعنی اسپرت و برف، در این ماشین استفاده کرد. این جعبه دنده البته وزن خودرو را زیاد نموده، اما بیشینه سرعت ماشین و شتاب اولیه آن حدود 0.5 ثانیه کم شده است. مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتومات از حدود 8 لیتر بنزین در 100 کیلومتر فراتر رفته که این مورد درباره ماشین های اتوماتیک چندان غیرطبیعی نیست.

جمع بندی راهنمای خرید دنا

به طور خلاصه می توان گفت که بنا به انتخاب مدل، تجربه و احساس رضایت در رانندگی با انواع دنا فرق می نماید. هرچند که بسیاری معتقدند که این ماشین تفاوت چشمگیری با سمند و مدل های مشابه ندارد؛ چراکه هدف از فراوری آن ایجاد تحول و پیشرفتی بنیادین نبوده است. شاید به همین علت است که دنا هیچ وقت به محصولی پرفروش و پیروز در ایران تبدیل نشد و هرگز نتوانست خود را از زیر سایه سنگین رقبای داخلی و خارجی اش بیرون بکشد.

تیزترین انتقاد صاحب نظران و فروشندگان به دنا نیز در بحث قیمتی و به صرفه بودن خودروست؛ اینکه چرا باید برای چنین کیفیتی و چنین امکاناتی به خصوص در مدل توربو این میزان هزینه کرد؟

نکته پایانی اینکه در آخرین نمایشگاهی که ایران خودرو مدلی نو از دنا معرفی نموده بود، تیپ پلاس اتوماتیک هیبریدی این سری هم معرفی گردید. عنوان شده است که این مدل نو می تواند با برق شهری هم شارژ گردد و درصورت شارژ کامل باتری ها، بدون یاری موتور بنزینی می تواند تا 90 کیلومتر مسافت را طی کند. بدون مشاهده تغییرات مشخصی در ظاهر و طراحی، این تمام نکاتی است که فعلا از دنا هیبریدی دیده شده و این محصول هنوز به فراوری انبوه نرسیده است.

ما در این مطلب سعی کردیم که انواع دنا را به شما معرفی کنیم و به تفاوت های مدل های مختلف این خودرو اشاره کنیم. امیدواریم که مطالعه این راهنمای خرید دنا برایتان مفید بوده باشد.

نظر شما درباره تفاوت دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک چیست؟ به نظر شما کدام یک از این انواع مدل دنا ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "راهنمای خرید دنا و مقایسه انواع تیپ های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید دنا و مقایسه انواع تیپ های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید