دستگاه تصفیه هوای ضد ویروس چه ویژگی دارد؟

به گزارش وبلاگ بیازیان، رپرتاژ آگهی - ما بطور میانگین روزانه 20 هزار بار نفس می کشیم و 90 درصد از طول روز را در فضاهای بسته مانند خانه یا دفتر کار می گذرانیم. به گزارش EPA ، هوای فضاهای بسته می توانند از بیرون هم آلوده تر باشند. گرد و خاک، ویروس و باکتری، قارچ ها و کپک ها از جمله عوامل آلودگی درون منزل، دفتر کار و محیط های درمانی بحساب می آیند.

دستگاه تصفیه هوای ضد ویروس چه ویژگی دارد؟

یکی از جدی ترین خطرهایی که سلامت انسان را تهدید می کند آلودگی هوا و آلاینده ها است. این موضوع برای افرادی که بیماری های ریوی یا آسم پیش فراینده دارند بیشتر اهمیت دارد. یکی از راه های جلوگیری از آسم و آلرژی می تواند خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب برای سالم نگه داشتن هوای فضایی که شما اغلب وقتتان را در آن سپری می کنید باشد.

از طرفی با شیوع کرونا خطر ابتلا به بیماری برای همه ما وجود دارد. بسکمک در این حین بدنبال راه حل مناسبی هستیم که علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانیم در محیط های بسته هم از این ویروس در امان باشیم.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا انواع دستگاه تصفیه هوا را بررسی کنیم و با فیلتر مناسب تصفیه هوا آشنا شویم.

انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا را بشناسید

دستگاه های تصفیه هوا با عملکردهای متفاوتی هوا را تصفیه می کند. میزان نفوذپذیری ذرات، سیستم کلی فیلتراسیون و بطور کلی کیفیت ساخت، در یک دستگاه تصفیه هوا اهمیت زیادی دارد. ما در اینجا به بررسی انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا پرداخته ایم و فرآیند فیلتر کردن آلاینده ها را در هر یک بررسی گردیم.

دستگاه تصفیه هوای ازن ساز

این دستگاه با ساخت گاز ازن آلاینده ها را از بین می برد. اما نمی توان همیشه از میزان تولید ازن دستگاه مطمئن بود چرا که وجود بیش از حد ازن برای سلامتی مضر است و التهاب دستگاه تنفسی و ریه را بدنبال دارد. همچنین در بعضی موارد هم ممکن است واکنش ازن با آلاینده ها کامل انجام نشود و ذرات آلاینده جدید و حتی مضرتر هم بوجود آیند.

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا

هپا HEPA مخفف کلمه High Efficiency Particulate Air به معنای فیلتر تصفیه ذرات با بازدهی بالا است. فیلتر هپا از فشرده شدن و تنیده شدن الیاف های حصیر، پنبه، پوشال و فایبرگلاس ساخته شده. قطر این الیاف بسیار کوچک بوده و به همین دلیل است که در از بین بردن ویروس ها و آلاینده ها موثرتر عمل می کند.

فیلتر هپا از ظرفیت بالایی برخوردار است و لازم نیست در کوتاه مدت برای تعویض آن اقدام کنید. قابلیت چین خوردن این فیلتر و الیاف آن از مسدود شدن منافذ توسط گرد و خاک جلوگیری می کند.بافت بسیار متراکم الیاف این فیلتر راه ورود ذرات را مسدود می کند و با ایجاد مانعی قدرتمند هوای پاک را وارد محیط می کند.

برندهای معروف و جهانی دستگاه تصفیه هوا مثل IQ Air از همین فیلترها برای تصفیه هوا استفاده می کنند. در ایران هم برندهای متخصص، مانند دستگاه تصفیه هوای نوجان مهر از فیلتر هپا و کربن اکتیو برای پاکسازی آلاینده ها کمک می گیرد.

چرا فیلترهای هپا بازدهی بالاتری دارند؟

به گفته مقاله دستگاه تصفیه هوا ویروس کش نوجان مهر : دستگاه هایی که از فیلتر هپا برای تصفیه هوا استفاده می کنند، هیچ گونه ماده جدیدی را به محیط اضافه نکرده و تنها ذرات آلاینده را از محیط پاکسازی می کنند. این نوع دستگاه ها قادرند ذرات بسیار کوچک همچون باکتری ها و ویروس ها را نیز جذب فیلتر خود کنند.

فیلتر هپا مانند یک توری عمل نمی کند! بلکه در فرایند جذب فیلتر هپا از پدیده ای به نام انتشار یا (diffusion) استفاده می شود. این فرآیند در جذب ذرات بسیار ریز مانند ویروس بسیار موثر است. نکته مهم این است که فیلتر هپا به احتمال بسیار زیادی ویروس ها را به تله می اندازد اما ویروس ها درجا کشته نمی شوند و بر حسب مقاومتی که دارند، مدتی روی یک بستر نامناسب و غیر زنده قرار بگیرند، از بین خواهند رفت. با این وجود ویروس ها تنها روی هوا معلق نیستند و روی سطوح مختلف نیز وجود دارند که دستگاه های تصفیه هوا برای روی این دسته از ویروس ها کاری نمی تواند انجام دهد.

بنابراین به گزارش نیویورک تایمز، فیلتر هپا نه تنها ویروس کرونا، بلکه ویروس های بسیار دیگری را هم به دام می اندازد و در دوران همه گیری کوید 19، استفاده از دستگاه های با فیلتر هپا می تواند تاثیر مثبتی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد.

دستگاه تصفیه هوای یون ساز

اساس کار این دستگاه یونیزه کردن آلاینده هاست که باعث می شود ذرات رسوب کنند و ته نشین شوند. متاسفانه یونیزه کردن فرآیند مناسبی برای تصفیه هوا بنظر نمی رسد چرا که ذرات آلاینده بطور کامل از بین نمی فرایند و روی سطوح دیگر می نشینند.

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV

در بعضی از دستگاه های تهویه هوا از نور فرابنفش یا UV استفاده می شود. دستگاه با تخریب مولکول های آلاینده، آن ها را به مولکول های بی خطر تبدیل می کنند. اما احتمال آنکه مولکول های آلاینده در یک واکنش ناقص به آلاینده های جدیدتر تبدیل شوند هم وجود دارد. همچنین دستگاه های تصفیه هوا با لامپ UV هوا را سریع عبور می دهند که به همین دلیل باکتری ها را بطور کامل از بین نمی برند و ذرات در محیط پخش می شوند.

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

با توجه به انواع مختلف دستگاه های تصفیه هوا که معرفی کردیم، دستگاه هایی که از فیلتر هپا استفاده می کنند، به دلیل آنکه هیچ ماده و آلاینده جدیدی به محیط اضافه نمی کند می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا باشد.

اما وجود این نوع از فیلترها به تنهایی برای آنکه دستگاه باکیفیتی داشته باشید، کافی نیست. هنگام خرید بهترین دستگاه تصفیه هوا باید به نکات بسیار مهم دیگری هم توجه داشته باشید:

به ظرفیت فیلترها توجه کنید

فیلترها ممکن است ظرفیت های متنوعی داشته باشند. در هنگام خرید به ظرفیت فیلتر دستگاه توجه کنید که در کوتاه مدت مجبور به تعویض آن نشوید. معمولا عمر مفید فیلترهای هپا در یک دستگاه مرغوب بین یک تا دوسال متغیر است. این فیلترها پس از سرانجام عمر خود نمی توانند آلودگی های محیط را جذب کنند و باید تعویض شوند. به یاد داشته باشید که با توجه به میزان آلودگی محیط و میزان استفاده شما از دستگاه عمر مفید فیلترها می تواند کمتر یا بیشتر شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره فیلتر ها مقاله خط مهندسی را مطالعه نمایید

دستگاه تصفیه هوا با فن با کیفیت را انتخاب کنید

فن یک دستگاه تصفیه هوا به اندازه فیلترهای آن مهم است. اصلی ترین کار که مَکِش هوا به داخل دستگاه است توسط فن انجام می شود. اگر فن دستگاه با کیفیت نباشد فرآیند تصفیه به درستی انجام نمی شود، چرا که بوسیله فن هوا به داخل دستگاه وارد شده، سپس از فیلترها عبور کرده و هوای تمیز را وارد محیط می کند. فن دستگاه مشخص کننده قدرت و توانایی دستگاه در تصفیه هوا است.

از برند تخصصی تولید دستگاه های تصفیه هوا خرید کنید

برندهای معروف لوازم خانگی محصولات مختلفی تولید می کنند که یکی از این محصولات دستگاه تصفیه هوا است. در بعضی مواقع ممکن است این برندها حساسیت و دقت کمتری برای تولید یک دستگاه تصفیه هوا بکار برند که در نتیجه بازدهی مناسبی برای کاربران نداشته باشد. در نتیجه بهتر است از برندی خرید کنید که بطور تخصصی مشغول طراحی و ساخت دستگاه تصفیه هوا هستند.

امکانات جانبی را معیار اصلی خرید قرار ندهید

بعضی از دستگاه ها امکانات جانبی متنوعی را برای کاربران در نظر می گیرند و بسکمک از خریداران هم در نگاه اول فریب این امکانات متنوع را می خورند. دستگاه تصفیه هوا مانند یخچال باید بطور شبانه روزی روشن باشد و کار خود را که پاکسازی آلاینده هاست انجام دهد. پس امکانات جانبی نقشی چندانی در عملکرد دستگاه ندارند و باید دستگاهی را انتخاب کرد که قدرت و دوام بیشتری داشته باشد.

خدمات پس از فروش و ضمانتنامه را در نظر بگیرید

مسلما دغدغه شما با خرید از برندهایی که برای مشتریان خود خدمات پس از فروش در نظر می گیرند و با گارانتی کالا را تحویل می دهند کمتر است. هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به گارانتی توجه داشته باشید و از برندی که خدمات پس از فروش مطمئن تری برای شما فراهم می کند خرید کنید.

جمع بندی

این روزها با شیوع کرونا و فصل سرما بیش از هرموقع دیگری به یک دستگاه تصفیه هوا در محل کار یا خانه نیاز است. برای جلوگیری از آلرژی، بیماری های تنفسی و انواع ویروس ها، یکی از راه های بسیار مناسب استفاده از دستگاه تصفیه هوا است.

توجه داشته باشید که دستگاه تصفیه هوا باید با توجه به جنس آلودگی هر اقلیم طراحی و ساخته شده باشد. بعضی از دستگاه های وارداتی بر اساس اقلیم ایران و نوع آلودگی هوا در مناطق مختلف ساخته نشده اند. به همین دلیل ممکن است جوابگوی کامل نیاز کاربران ایرانی نباشد. بنابراین با توجه به اقلیمی که در آن زندگی می کنید و نوع آلودگی های موجود تصمیم به خرید یک دستگاه تصفیه هوا بگیرید.

استفاده از دستگاه تصفیه هوایی که ایرانی متناسب با اقلیم کشورمان طراحی شده اند در از بین بردن آلاینده ها معمولا بازدهی مناسبی دارند. یکی از تولیدکنندگان دستگاه تصفیه هوا در ایران، نوجان است که به کمک مهندسین متخصص بومی، دستگاه هایی با استانداردهای اروپایی را متناسب با نیاز کاربران ایرانی تولید می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب می توانید از طریق شماره 02633421557 با کارشناسان متخصص نوجان تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. علاوه بر آن می توانید از سایت نوجان مهر به نشانی www.nojaan.com بازدید کنید.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "دستگاه تصفیه هوای ضد ویروس چه ویژگی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه تصفیه هوای ضد ویروس چه ویژگی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید