غذاهایی که حذفشان از زندگی غیرممکن ولی برای قلب مضر هستند

به گزارش وبلاگ بیازیان، آنا/تحقیقات نو دانشمندان نشان داد مصرف غذاهای فرآوری شده می تواند منجر به بیماری های قلبی گردد.

غذاهایی که حذفشان از زندگی غیرممکن ولی برای قلب مضر هستند

امروزه غذاهای فرآوری شده به رژیم غذایی ما اضافه شده اند و حذف آن ها امکان پذیر نیست. غذاهای فرآوری شده به طیف وسیعی از محصولات مانند نان های فراوری انبوه، غذاهای آماده، فست فودها، شیرینی ها و دسرها، میان وعده های شور، غلات صبحانه، گوشت های پردازش شده ازجمله ناگت مرغ و ماهی، نودل و سوپ فوری، سبزی های کنسروشده، نمک، میوه های خشک با روکش قند، نوشابه و نوشیدنی های شیرین اشاره دارد. کارشناسان تغذیه همیشه درباره مضرات این مواد غذایی تأکید داشته اند.

تا به امروز اطلاعات محدودی در خصوص ارتباط این مواد غذایی با سکته های قلبی و مغزی وجود داشته است. اما بر اساس تحقیقات نو ارائه شده در کنگره سالانه متخصصین قلب و عروق اروپا (ESC 2021) مصرف هفتگی غذاهای فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است. این مطالعه ارتباط بین مصرف غذاهای فرآوری شده و ایجاد بیماری یا مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را در یک دوره 10 ساله مورد آنالیز قرار داده است.

در تجزیه وتحلیل، داده های حاصل از مطالعه آینده نگرانه آتیک (ATTICA) که طی سال های 2001 الی 2012 در یونان انجام شد، استفاده شده است. در این مطالعه افراد بالغ و عاری از بیماری های قلبی عروقی در ابتدا مورد آنالیز نهاده شدند که از آنها در خصوص فراوانی و اندازه طیف وسیعی از غذاها و نوشیدنی های مصرف شده در هفت روز گذشته سؤال شد. محققان بعلاوه از پرسشنامه ای برای ارزیابی اندازه پایبندی به الگوی غذایی سالم برای قلب استفاده کردند؛ یعنی رژیم مدیترانه ای که بر میوه ها، سبزی ها و غلات کامل تأکید دارد. نمرات 0 تا 55 به شرکت کنندگان اختصاص داده شد (مقادیر بالاتر به معنی پایبندی بهتر بود).

شرکت کنندگان به مدت 10 سال از نظر وقوع حوادث قلبی و عروقی کشنده و غیرکشنده شامل حمله قلبی، آنژین ناپایدار، سکته مغزی، نارسایی قلبی و اختلالات ریتم قلب (آریتمی) تحت پیگیری نهاده شدند.

این مطالعه شامل 2هزار و 20 شرکت کننده بود که 1 هزار و 14 نفر آنها زن و 1 هزار و 6 نفر مرد بودند. بعلاوه میانگین سنی آنها 45 سال بود. به طور میانه، شرکت کنندگان تقریباً 15 وعده غذای فرآوری شده در هفته مصرف کردند. در طول پیگیری 10 ساله محققان در این مطالعه، 317 رویداد قلبی عروقی برای شرکت کنندگان رخ داد. نتایج نشان داد شیوع حوادث قلبی عروقی با افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده به تدریج بیشتر می گردد. بعلاوه با میانه مصرف هفتگی 7.5، 13 و 18 وعده، بروز بیماری های قلبی عروقی به ترتیب 8.1 درصد، 12.2 درصد و 16.6 درصد بود.

مصرف هر وعده غذایی هفتگی اضافی از غذاهای فرآوری شده با 10 درصد احتمال بیشتر بیماری قلبی عروقی در طول این 10 سال همراه بود.

این ارتباط باتوجه به پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای مورد ارزیابی مجدد نهاده شد. نقش تشدیدکننده غذاهای فرآوری شده در شرکت کنندگان با پایبندی پایین به این الگوی غذایی حتی قوی تر شد. در افرادی که امتیاز رژیم غذایی مدیترانه ای آن ها کمتر از 27 بود، هر وعده غذای فرآوری شده هفتگیِ اضافی با 19 درصد احتمال بیماری قلبی عروقی در طول دهه همراه بود.

در افرادی که اندازه میانه تا بالایی از رژیم غذایی مدیترانه ای را رعایت می کردند (امتیاز بالای 27)، هر وعده غذای فرآوری شده هفتگی اضافی 8 درصد بیشتر احتمال داشت افراد را در طی این 10 سال به بیماری های قلبی عروقی مبتلا کند.

دکتر متینا کوواری نویسنده این مطالعه از دانشگاه هاروکوپیو آتن، یونان می گوید: شواهدی در خصوص ارتباط بین غذاهای فرآوری شده و افزایش خطرات چندین بیماری مزمن در حال جمع آوری است. مطالعه ما نشان می دهد که رابطه مضر با بیماری های قلبی عروقی در افرادی که رژیم غذایی ناسالم دارند، حتی قوی تر است. ابتکارات بهداشت و سلامت عمومی و سیاست های تغذیه ای سالم برای ترویج انتخاب مواد غذایی موردنیاز است. درعین حال محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده برای افراد هم منطقی به نظر می رسد.

در مجموع بسیاری از کارشناسان تغذیه همیشه تأکید دارند که مصرف غذاهای فرآوری شده اگرچه لذیذ هستند اما بیماری ها و عوارض بعضاً جبران ناپذیری برای بدن به همراه دارند. چاقی، عدم تعادل در pH بدن، تغییر متابولیسم، افسردگی، عصبانیت، پوکی استخوان، فشارخون، کلسترول بالا و بیماری های قلبی نمونه هایی از عوارض مصرف این غذاها است.

منبع: همگردی

به "غذاهایی که حذفشان از زندگی غیرممکن ولی برای قلب مضر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که حذفشان از زندگی غیرممکن ولی برای قلب مضر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید