کرونا و مهاجرین کاری؛ بحران اقتصادی نخستین پس لرزه

به گزارش وبلاگ بیازیان، تحلیلگران هشدار می­ دهند رکود احتمالی روسیه به واسطه بحران ویروس کرونا می ­تواند مسائل جدی برای کشورهای آسیای مرکزی که به حواله پول و پرداختی ­های کارگران مهاجر به عنوان بخش مهمی از اقتصاد خود متکی هستند، به وجود آورد.

کرونا و مهاجرین کاری؛ بحران اقتصادی نخستین پس لرزه

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه ای وبلاگ بیازیان، مسائل مالی روسیه می تواند تأثیرات خاصی بر منطقه داشته باشد. تحلیلگران هشدار می­ دهند رکود احتمالی روسیه به واسطه بحران ویروس کرونا می ­تواند مسائل جدی برای کشورهای آسیای مرکزی که به حواله پول و پرداختی ­های کارگران مهاجر به عنوان بخش مهمی از اقتصاد خود متکی هستند، به وجود آورد.

پیش­ بینی­ های مالی بلومبرگ احتمال 50 درصدی رکود روسیه در نتیجه این پاندمیک را نشان می دهد. طبق گزارش خدمات آمار ایالتی فدرال، در سال 2019 بیش از 5/4 میلیون مهاجر جهت کار، تحصیل یا اقامت دائم به روسیه وارد شده اند. حدود 4/3 میلیون نفر از این مهاجران از منطقه آسیای مرکزی هستند.

دنیس برداکوف، مدیر تحقیقات برون مرزی شبکه اوراسیای مرکزی می گوید: قرنطینه اعلام شده در شهرهای بزرگ روسیه اثرات مخربی به ویژه برای تاجیکستان و قرقیزستان درپی خواهد داشت.

علاوه بر محدودیت در عبور و مرور، کسب و کارها از جمله رستوران­ها نیز برای دو ماه آینده تعطیل خواهد شد، که احتمالا تمدید هم می ­شود.

وی گفت: توجه به جمعیت کارگران مهاجر مهم است، اگر جمعیت قرقیزستان 5/6 میلیون نفر، ازبکستان 33 میلیون نفر و تاجیکستان 5 /9 میلیون نفر باشد، تأثیر حواله­ های مالی بر اقتصاد این کشورها متفاوت است. درمورد تاجیکستان و قرقیزستان، حواله­ های ارسالی از مهاجرین، در واقع پشتیبانی مالی اصلی حیات مالی-اجتماعی و حتی سیاسی آن­ها محسوب می ­شود.

برداکوف همچنین گفت: درحالی که ممکن است مهاجران برای حمایت از خود برای مدتی کوتاه پول داشته باشند، اما ارسال پول به بستگان آن­ها معلق می ­شود. این امر تأثیرات متوالی شدیدی بر اقتصاد زادگاهشان خواهد داشت.

وی اضافه کرد: بسیاری از کارگران مهاجر با 5، 6 یا حتی 20 نفر در یک آپارتمان در مسکو زندگی می ­کنند. اگر در بخش پذیرایی در حال کار بودند، هزینه کمتری برای غذا صرف می ­کردند. در حال حاضر آن­ها می­ توانند به مدت دو تا سه ماه در شرایط سخت مالی زندگی کنند و بیشتر آن­ها پولی برای رفتن به خانه ندارند.

برخی از مهاجرین همچنان به کار خود ادامه می ­دهند اما درآمد آن­ها به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

حواله ­های مهاجرین تأثیر غیرمستقیم اما قابل توجهی بر درآمد داخلی دارد زیرا بیشتر آن­ها برای خرید آپارتمان­ و خودروی جدید و کالاهای اساسی مثل غذا اختصاص می ­یافت.

کارآفرینان و کارگران خارج از روسیه نیز در مقایسه با شهروندان روسی در وضع نامساعدی هستند.

شهروندان قرقیزستانی به دلیل عضویت این کشور در EAEU، برجسته ­ترین نیروی کار مهاجر در روسیه هستند. آن­ها حقوق بیشتر و شرایط کار ساده ­تری دارند و درصورت عقد قراردادهای طولانی مدت، مجبور نیستند کشور را پس از 90 روز ترک کنند.

همچنین به طور کلی شناخت و دانش خوبی از زبان روسی دارند و می توانند مشاغل با درآمد بالاتری را به دست آورند. این امر همچنین بدان معنی است که کارگران غیرقانونی کمتری از قرقیزستان در روسیه ساکن هستند.

در هر صورت بازگشت به وطن چندان ساده نیست. در 20 مارس، روسیه پروازهای معمول خود را به قرقیزستان و تاجیکستان متوقف ساخت. مهاجرینی که تمام پس ­انداز خود را برای بلیط هواپیما خرج کرده بودند، مجبور شدند تا زمانی که این مسأله توسط دولت­های مربوطه حل شود، در ترمینال چادر بزنند و بمانند.

برای قرقیزستان، تاجیکستان یا ازبکستان برگرداندن هزاران شهروند خود به کشور غیرممکن است.

برداکوف اذعان داشت مسأله دیگر این است که آیا این افراد پذیرش می ­شوند یا خیر. اگر در بین مهاجرین افرادی بیمار باشند، انتقال آن­ها گسترش ویروس را تشدید می سازد. آن­ها همزمان و به یکباره پذیرفته نمی ­شوند.

این مسأله بار فزاینده­ ای را بر تجهیزات پزشکی وارد می­ کند. قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان پولی برای پرداخت هزینه­ های حمل و نقل شهروندان خود ندارند زیرا با کسری بودجه روبرو هستند.

وی اضافه کرد: کارگران مهاجر حداقل اگر قادر به بازگشت باشند، مجبور هستند برای گذراندن یک تابستان همراه با گرسنگی آماده شوند.

برداکوف در سرانجام یادآور شد: این کارگران در وطن خود شغلی ندارند. اگر زودتر به کشور بازمی گشتند، می­ توانستند کاری انجام بدهند و پولی پس ­انداز کنند.

ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "کرونا و مهاجرین کاری؛ بحران اقتصادی نخستین پس لرزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و مهاجرین کاری؛ بحران اقتصادی نخستین پس لرزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید