AMD از فناوری تازه FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کرد

به گزارش وبلاگ بیازیان، AMD به تازگی از فناوری بسیار کاربردی FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کرد. فناوری جذابی که برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده می گردد.

AMD از فناوری تازه FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کرد

چند روز بعد از اینکه AMD از پردازنده های مالی سری رایزن 5000 و 4000 خود رونمایی کرد، این بار تصمیم گرفت تمرکز خود را روی قابلیت نرم افزاری منعطف نموده و از فناوری مجذوب نماینده FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کند. اگر به خاطر داشته باشید این فناوری سال گذشته رونمایی شد و کاربرد آن هم این بود که کیفیت تصاویر را در تمام وضوح بهبود می بخشید. بدون اینکه احتیاج به قدرت گرافیکی بیشتری باشد.

برای اینکه درک درستی از FidelityFX Super Resolution 2.0 داشته باشیم، باید ابتدا به سراغ نسخه اول آن برویم. این فناوری وقتی کاربر وضوح تصویر را برای انجام یک بازی که سخت افزار سیستم توانایی اجرای آن را در وضوح بالاتر نداشت، کاهش می داد، یاری می کرد کیفیت تصاویر کاهش پیدا نکند. بنابراین کاربر هم شاهد بهبود عملکرد بود و هم افت کیفیت خاصی را مشاهده نمی کرد. بعد از تست های متعدد، تعیین شد این فناوری توانست یک بازی را که در حالت عادی در وضوح 4K با 49 فریم بر ثانیه اجرا می شد با 78 فریم به اجرا در بیاورد.

البته این تکنیک نرم افزاری کلی هم نقاط ضعف داشت. مثلا از فیلتر anti-aliasing بهره نمی برد (تکنیکی برای نرم کردن و واقعی تر جلوه دادن لبه اجسام در تصاویر)؛ بنابراین اگر یک بازی در حالت عادی چنین مسئله ای داشت، با استفاده از FSR هم هیچ فرجی حاصل نمی شد و باز هم کاربر با جلوه های مصنوعی روبرو می شد.

اما حالا FidelityFX Super Resolution 2.0 وارد بازی شده تا بتواند تمام این مسائل را حل نماید. این فناوری نو از رنگ فریم ها، عمق، حرکت ها و بعلاوه اطلاعات فریم های قبلی استفاده نموده تا تصاویری با وضوح بالاتر را ایجاد کند. این فناوری بعلاوه به ابزار anti-aliasing داخلی نیز مجهز شده تا بدین ترتیب حتی اگر خود بازی از آن بهره نمی برد، وقتی از این FSR بهره ببرید مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

یک فزونی که FSR 2.0 نسبت به DLSS 2.0 انویدیا و XeSS اینتل دارد این است که این دو تکنیک مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند و برای اینکه عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند، کاربر باید سخت افزار نسبتا قدرتمندی داشته باشد. این در حالی است که FSR 2.0 شرکت AMD مبتنی بر هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین نیست و این یعنی روی رنج وسیعی از سخت افزارها با قدرت مختلف کار می نماید، حتی پردازنده های گرافیکی ساخت انویدیا و اینتل.

در حال حاضر فقط یک نمونه عملکرد از FSR 2.0 در عمل در اختیار داریم که بسیار هم محدود است. AMD نتیجه تست فقط یک بازی آن هم Deathloop را منتشر کرد که گفته می گردد اولین بازی با امکان پشتیبانی از این قابلیت به شمار میرود. در تصویری که AMD منتشر کرد، دیدیم که این فناوری نسبت به نسل اول خود پیشرفت داشته و تصاویر بسیار باکیفیت تری را ارائه می دهد، خصوصا وقتی تنظیمات را روی میانه به پایین فرار دهید. در بعضی از حالت ها FSR 2.0 حتی توانست جزئیات بیشتری را از حالت 4K بومی به تصویر بکشد.

FidelityFX Super Resolution 2.0 این امکان را دارد که روی تمام سخت افزارهایی که پیش از این از نسخه 1.0 آن پشتیبانی می کردند بدون هیچ مسئله ای کار کند. این فناوری درست مانند نسل گذشته خود قابلیت بکارگیری در سیستم های شخصی، کنسول و حتی گوشی های موبایل را دارد. بنابراین این به توسعه دهندگان بستگی دارد که تا چه میزان می خواهند از آن استفاده نمایند. بعلاوه باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که این قابلیت در سه ماه دوم سال جاری در دسترس قرار می گیرد.

AMD در جریان معرفی از این فناوری، از فناوری دیگری تحت عنوان Radeon Super Resolution Technology رونمایی کرد که در واقع باید آن را همان FSR 1.0 بکار گرفته شده در درایور کارت های گرافیک این شرکت بدانیم. این قابلیت به کاربران یاری می نماید تا هر قابلیتی را که خواستند در هر بازی فعال نمایند. تنها مشکل این قابلیت هم این است که فعال کردن آن اندکی شما را به دردسر می اندازد. برای مثال برخلاف FSR که فقط تصاویر سه بعدی را بهبود می بخشید، این قابلیت کیفیت تمام چیزی که روی صفحه وجود دارد را ارتقا می دهد و این یعنی تنظیمات کل بازی را باید به صورت دستی طوری تغییر دهید که در وضوح پایین تری اجرا گردد. این قابلیت فقط روی گرافیک های سری RX 5000 و نوتر کار می نماید.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "AMD از فناوری تازه FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "AMD از فناوری تازه FidelityFX Super Resolution 2.0 رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید