طرز تهیه کیک لبو با پف زیاد به 3 روش در فر و بدون فر

به گزارش وبلاگ بیازیان، کیک لبو جزو انواع پاییزی و زمستانی است که آن را می توانید به عنوان دسر آسان شب یلدا هم درست کنید. کیک لبو یا کیک چغندر قرمز آنقدر خوشرنگ و اشتهاآور است که حتی اگر جزو کسانی هستید که طبع شان چندان به شیرینی جات متمایل نیست از چشیدن مزه آن پشیمان نمی شوید. اگر هم کار کردن با فر برای تان سخت است یا فر در دسترس تان نیست، نگران نباشید. 2 طرز تهیه کیک لبو خوشرنگ با پف زیاد را با استفاده از فر و بدون فر را از در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه کیک لبو با پف زیاد به 3 روش در فر و بدون فر

طرز تهیه کیک لبو خوشرنگ با پف زیاد

مدت زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

مدت زمان تقریبی پخت: 60 دقیقه

مواد لازم برای تهیه کیک لبو قرمز

  • لبو:200 گرم
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • شکر: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • روغن یا کره: 2/1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • آرد: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • بیکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
  • پوست لیمو تازه رنده شده: 2 قاشق چای خوری
  • کشمش بدون هسته: 150 گرم

مراحل طرز تهیه کیک لبو شب یلدا در فر

برای تهیه کیک لبو با پف زیاد، ابتدا باید مایه کیک لبو را درست کنید و بعد آن را در قالب ریخته و در فر یا قابلمه بپزید. این کیک معمولا برای شب یلدا و در کنار دیگر دسرها و تنقلات شب یلدا سرو می گردد. بعلاوه به خاطر طعم و رنگ جذابی که دارد، برای مهمانی ها و دورهمی های پاییزی و زمستانی پخته می گردد. ترتیب و جزییات طرز تهیه کیک لبو را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: مواد و وسایل را آماده کنید

برای تهیه کیک ساده و اسفنجی لبو با فر، قبل از هر کاری فر را گرم کنید. اگر فر شما برقی یا گازی و بدون فن است، دمای آن را روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اگر فرتان از نوع فن دار است، دمای آن را روی 160 بگذارید.

مرحله دوم: لبو را رنده نموده و قالب را آماده کنید

لبوی خام را رنده کنید. اگر می خواهید تکه های لبو را به چشم ببینید این کار را با قسمت درشت رنده انجام دهید. کف قالب را با کره یا روغن چرب کنید و کف و دیواره آن را کاغذ روغنی بیندازید. می توانید به دیواره ها و بدنه قالب، آرد سوخاری هم بپاشید تا در خاتمه کیک به قالب نچسبد و بعد از پخت، به راحتی از قالب جدا گردد.

مرحله سوم: کره، شکر و پوست لیمو را بزنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک لبو پف دار، کره را با شکر و پوست لیمو مخلوط کنید و با همزن به هم بزنید. طوری کره را به هم بزنید که رنگ مخلوط به دست آمده کرمی و بافت آن هم پف دار گردد. سپس سفیده تخم مرغ ها را اضافه کنید. بعد از اینکه حدود دو دقیقه با همزن مواد را مخلوط کردید، زرده ها را اضافه کنید و دو دقیقه دیگر به هم بزنید.

مرحله چهارم: بقیه مواد کیک لبو را اضافه کنید

لبوی رنده شده و کشمش را به مواد اضافه کنید و هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مواد، تقریبا سفت شوند. در خاتمه آرد و بیکینگ پودر را هم بیفزایید. مخلوط به دست آمده را در قالب بریزید و روی آن را صاف و یکدست کنید.

مرحله پنجم: کیک لبو را در فر بپزید

قالب را در قسمت وسط فر قرار دهید و تا زمان پخت، در فر را باز نکنید. به خاطر داشته باشید که اگر به هر دلیلی درِ فر را قبل از پخت باز کنید، کیک شما به مقدار کافی پف نخواهد کرد. بعد از پخت، کیک لبو را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه سرد گردد. قالب را در ظرف جدا برگردانید و روی آن را با خامه، میوه های مختلف یا حتی لبو تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: دلیل خمیر شدن انواع کیک و روش های جلوگیری آن

طرز تهیه کیک لبو بدون فر

برای پختن کیک لبو بدون فر، یک قابلمه بزرگ تر از قالبی که مواد را در آن ریخته اید، انتخاب کنید و وسیله ای مثل قالب فلزی کوچک مخصوص برش سیب زمینی کف آن بگذارید تا نقش پایه داشته باشد. قابلمه را روی شعله گاز بگذارید تا گرم گردد.

قالبی را که در آن مواد مخصوص کیک لبو ریخته اید، روی پایه ها بگذارید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. شعله گاز را تا خاتمه کم کنید. می توانید از شعله پخش کن هم بهره ببرید. در این حالت اگر در ظرف را هم برداشتید، نیازی به نگرانی بابت پف نکردن کیک لبو ندارید.

بعد از 45 دقیقه یا یک ساعت می توانید کیک لبو با پف زیاد و خوشرنگ را میل کنید. در صورت تمایل روی کیک را با تزیین کنید. کیک لبو را به صورت کاپ کیک و در قالب های کاپ کیک هم می توانید درست کنید.

طرز تهیه کیک با پودر لبو

یکی دیگر از روش های تهیه کیک لبو برای تولد، مهمانی، شب یلدا و …، استفاده از پودر لبو برای رنگ دادن به کیک ساده است. در این روش کمی پودر لبو را با آب جوش مخلوط کنید و به جای رنگ طبیعی از آن در بهره ببرید. در این روش، کیک اسفنجی شما، علاوه بر رنگ قرمز، طعم لبو هم به خود می گیرد ولی طعم آن به مقدار کیک لبویی که با لیوی تازه درست می گردد، نیست.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لبو خوشمزه در منزل

فوت و فن های پخت کیک لبو پف و اسفنجی

*هنگام هم زدن مواد، مخلوط آرد و بیکینگ پودر را به یکباره به مواد اضافه نکنید. اگر هر بار یک سوم این مخلوط را در مایه خود بریزید، باعث پوک شدن آرد می گردد.

*سعی کنید ظروفی که با در تماس بوده اند، به سرعت بشویید تا رنگ نگیرند. می توانید از نمک درشت برای از بین بردن لکه رنگی خشک و سفت شده روی تخته بهره ببرید و راحت تر از شر لکه ها خلاص شوید.

سوالات متداول

چرا کیک لبو قرمز نشد؟

ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که چرا کیک لبویی که درست نموده اید، بعد از پخت قرمز نشده است؟! باید بگوییم که کیک لبو در حالت طبیعی، بعد از پخت، رنگ زرد مایل به صورتی یا قرمز کمرنگ می گیرد. اگر می خواهید کیک لبویتان کاملا قرمز باشد، باید مقداری رنگ خوراکی به مواد کیک اضافه کنید. حتی افزودن آب لبو هم باعث ایجاد رنگ قرمز غلیظ به کیک نخواهد شد.

چه کار کنیم که کیک لبو پف دار گردد؟

برای ایجاد بافت اسفنجی و پفکی برای کیک لبو، باید مواد را به ترتیب و میزانی که در مراحل طرز تهیه کیک لبو شرح داده شد، با مخلوط کن بزنید تا کاملا پف دار گردد. در حین پخت کیک نیز، به هیچ وجه درب فر را باز نکنید تا پف آن نخوابد.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه کیک لبو با پف زیاد به 3 روش در فر و بدون فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک لبو با پف زیاد به 3 روش در فر و بدون فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید