مسائل بانکی مهم ترین مانع تجارت ایران و قزاقستان

به گزارش وبلاگ بیازیان، وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد که با وجود دستیابی به توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 مسائل اقتصادی و بانکی با قزاقستان ادامه دارد و این عامل مهم مترین مانع گسترش روابط بین دو کشور است.

مسائل بانکی مهم ترین مانع تجارت ایران و قزاقستان

به گزارش وبلاگ بیازیان، محمود حجتی عصر امروز (یکشنبه) در ملاقات ژنیس کاسیم بک - وزیر توسعه سرمایه گذاری قزاقستان - و هیات تجاری همراه با این مقام مسوول قزاق در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی، علمی و فرهنگی بین ایران و قزاقستان اظهار کرد: با وجود دستیابی به توافقات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 و اجرایی شدن برجام، هنوز مسائل در بخش های اقتصادی و بانکی بین ایران و قزاقستان حل نشده که بخش های مختلف اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. مسائلی از قبیل فقدان روابط کارگزاری بین بانک های دو کشور، اسناد همکاری در زمینه صدور ویزای تجاری و گردشگری و مسائل برای بارگیری و تخلیه بار کشتی های ایران در بنادر قزاقستان در دریای خزر هنوز باقی است.

وی اضافه نمود: برای تخلیه و بارگیری کشتی های ایرانی در بنادر قزاقستان در دریای خزر نیازمند ارائه تسهیلات برای تجار ایرانی هستیم و قزاقستان از توانمندی بالقوه و بالفعلی در حوزه های صنعتی، اقتصادی و فناوری برخودار است که می تواند در آسیای میانه نقش کلیدی ایفا نماید.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بعضی از همکاری اخیر دو کشور ادامه داد: تکمیل و افتتاح کریدور شمال به جنوب، امضای موافقت نامه جدید حمل و نقل جاده ای، تأسیس دالان حمل و نقلی ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان که قزاقستان در شرف پیوستن به آن است، برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی در هریک از دو کشور و تردد هیأت های مختلف تجاری ازجمله مواردی است که بین ایران و قزاقستان محقق شده و ایران آمادگی دارد، تا بنادر جنوبی خود را برای ترانزیت کالای قزاقستان قرار دهد.

حجتی گفت: مسائل به جامانده بر سر راه توافقات پیشین بین ایران و قزاقستان باید هرچه سریع تر در راستای توسعه و گسترش روابط دو کشور حل و فصل گردد که تا به امروز توافقات خوبی بین دو کشور اجرا شده است و امیدواریم در سفر آینده رئیس جمهوری ایران به قزاقستان با همکاری و مساعدت هر دو طرف اسناد در بین دو کشور نهایی شده و اجرایی گردد.

وی بیان کرد: وزیر توسعه سرمایه گذاری قزاقستان و هیات تجاری همراه اش همچنین درخواست هایی در حوزه های در حوزه گردشگری، عمران و شهرسازی، سلامت و غیره داشته اند که مقرر شد تا در کارگروه های مشترکی که به زودی تشکیل می گردد آنالیز و نهایی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مسائل بانکی مهم ترین مانع تجارت ایران و قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل بانکی مهم ترین مانع تجارت ایران و قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید