بروز نوعی اختلال روانشناختی در افراد دچار گازگرفتگی شدید، بخاری درصدر عوامل گازگرفتگی

به گزارش وبلاگ بیازیان، رییس بخش آموزش مرکز اورژانس تهران گفت: حدود 40 درصد از افرادی که دچار مسمومیت بسیار شدید با گاز مونوکسید کربن شدند پس سه تا 240 روز دچار نوعی سندروم می شوند.

بروز نوعی اختلال روانشناختی در افراد دچار گازگرفتگی شدید، بخاری درصدر عوامل گازگرفتگی

سعید مهر سروش در گفت و گو با وبلاگ بیازیان در مورد اقدامات سازمان اورژانس برای فرهنگ سازی در زمینه مخاطره مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اظهار کرد: امسال در مهر ماه برای اطلاع رسانی به عموم پوستر ها و بنرها و... اماده و برای بعضی از ارگان ها مثل شهرداری ها و آموزش و پرورش ارسال شد تا با نصب و توزیع ان، شهروندان از مخاطره مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مطلع شوند.

وی ادامه داد: کارگروهی نیز که از سوی سازمان آتش نشانی تهران شکل گرفت که این اقدامات را در آن جا نیز ارایه کردیم.

مهرسروش اظهار کرد: علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن علایم متغیر و غیر اختصاصی است که علامت زودرس و شایع آن سردرد، حالت تهوع، بیحالی و سرگیجه است، شاید بعضی از این علامت ها با بیماری های آنفلوآنزا یا کرونا اشتراک داشته باشند اما در این گازگرفتگی تب و غدد لنفاوی وجود ندارد.

وی اضافه نمود: اگر افرادی که با هم در یک خانه حضور دارند در دقایق اولیه ، علایمی مثل یکدیگر پیدا نمایند که می تواند همان علایم اولیه باشد، شک بیشتر به سمت گاز گرفتگی با مونوکسید کربن متمایل می گردد.

مهرسروش با بیان اینکه گاز مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است گفت: این گاز که قاتل خاموش است جزو یکی از شایع ترین علت مرگ در اثر مسمومیت ها است، این گاز در جو هم وجود دارد اما مقدار آن بسیار کم است، که البته زمانی که آلودگی هوا وجود دارد مقدار آن بیشتر است.

رییس بخش آموزش مرکز اورژانس تهران ادامه داد: بعضاً در اثر سوخت های ناقص بنزین، ذغال سنگ، گاز طبیعی، شومینه، آبگرمکن و .. اتفاق می افتد.

مهرسروش با تاکید بر اینکه نباید مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را مختص یک فصل بدانیم گفت: متاسفانه در طول سال شاهد مسمومیت با مونوکسید کربن هستیم، اما این حوادث دو پیک دایم دارد، یکی از آن زمانی است که هوا مقداری سرد می گردد و از گرم نماینده ها استفاده می گردد، و پیک دوم زمانی است هوا کاملا سرد می گردد، پیک دوم در دی ماه است. در دی ماه به این خاطر آمار بالا می رود که هوا کاملا سرد شده و افراد برای گرم شدن هوا درزها، پنجره ها و راه های خروج هوا را در ساختمان میبندند.

رییس بخش آموزش مرکز اورژانس تهران از هموطنان خواهش کرد که گازگرفتگیرا جدی بگیرند. این دسته از فوت ها بسیار دردناک است چرا که یک بی احتیاطی باعث می گردد که خانواده ای جان خود را از دست بدهند.

مهرسروش اظهار کرد: آمار این مخاطره بالاست، سال 97 حدود 749 نفر و سال گذشته 784 نفر در کشور جان خود به خاطر این مخاطره از دست دادند.

وی در پاسخ به اینکه عوارض پس از مسمومیت گاز مونوکسید کربن چیست ، گفت: میل ترکیب شدن مونوکسید کربن با هموگلوبین حدود 240 برابر اکسیژن است، بنابراین به سرعت جایگزین اکسیژن می گردد و علایمش بروز می یابد.

به گفته وی، در مواردی فردی دچار مسمومیت شدید می گردد به طوری که در لحظات آخر جانش نجات داده گردد این افراد معمولا دچار عوارض روانشناختی و اختلالات شناختی می گردد، گفته می گردد که حدود 40 درصد از افرادی که دچار مسمومیت شدید با مونوکسید کربن شدند پس از سه تا 240 روز می توانند دچار سندرومی شوند که به آن سندروم های روانشناختی شوند. این سندروم می تواند اختلالات شناختی یا تغییرات شخصیتی را برای فرد به وجود آورد.

وی ادامه داد: البته نه در همه افراد اما گفته می گردد که 40 درصد از افرادی که دچار مسمومیت های قابل توجه و شدید می شوند این عوارض را تجربه می نمایند.

مهر سروش با بیان در پاسخ به اینکه گازگرفتگی بیشتر با چه وسیله گرمایشی اتفاق می افتد گفت: وسیله های گازسوز دودکش دار که دودکشش مشکل دارد بیشترین عامل این اتفاق بودند، که حدود 44 درصد آن به بخاری اختصاص پیدا می نموده است. مسمومیت به وسیله گازگرفتگی با آبگرمکن 25 درصد، اجاق گاز دو درصد، شومینه هشت درصد و مشعل موتور خانه 20 و پکیج یک درصد بوده است که البته آمار های سازمان اتش نشانی در این خصوص احتمالا دقیق تر است.

وی همچنین گفت: در آنالیز که صورت گرفته تعیین شده که بیشترین مشکل در نصب این وسایل در بخش سالن پذیرایی منازل اتفاق افتاده است.

مهرسروش در مورد گازگرفتگی های اتفاق افتاده در خودرو نیز اظهار کرد: استفاده کردن از وسیله نقلیه در محیط های بسته، اسیب دیدن اگزوز یا کیپ شدن آن نیز موجب وقوع حوادث تلخ گازگرفتگی با مونوکسید کربن می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بروز نوعی اختلال روانشناختی در افراد دچار گازگرفتگی شدید، بخاری درصدر عوامل گازگرفتگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بروز نوعی اختلال روانشناختی در افراد دچار گازگرفتگی شدید، بخاری درصدر عوامل گازگرفتگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید